Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lhamejen
MEDLEM

Bokföra inköp och vidareförsäljning av biljett

Jag sköter bland annat administration åt ett annat företag inom ramen för eget AB.

 

Nu ska jag göra en bokning åt en av deras anställda som ska på tjänsteresa. Jag köper in bland mycket annat en flygbiljett, och paketerar det hela som ett "researrangemang" som jag sedan lägger på 25% moms och säljer.

Frågan nu är om bokföringen blir rätt

K 1930

D 5810

 

Och när de betalar

K 3041

K 2611

D 1930

 

Frågan är egentligen om det blir rätt att att bokföra inköpet av biljetten under 5810 även om det inte är jag själv som ska resa. Dvs det inte är en biljett som ska användas i mitt AB. Ska man se det som att det är en tjänst 4xxx som jag köper in och säljer vidare på nåt sätt?

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Nej jag skulle nog behålla konto 5810 men fundera på att börja använda Resultatenheter för att särskilja kostnader och intäkter gällande administration för annans räkning.

 

När det gäller kontering av inköpet. Finns det ingen ingående moms att ta hänsyn till?

 

MVH

RoffaK

Tack för tipset om resultatenheter.

 

Angående ingående moms så är det i detta fall en utrikes flygresa vilken är utan moms. Jag behöver dock lägga på moms när jag säljer den vidare har jag läst mig till. Flygbiljetten är endast en del av den fakturan. 

inköp av vara/tjänst som sedan säljs/faktureras skulle jag lagt på ett 4xxx konto

5xxx konto är ju för företagets egna "drift"-kostnader

re: Pacsac

Ja det var exakt så jag tänkte. Det här kan man ju tolka som att det snarare är ett inköp av en tjänst som jag sedan säljer vidare.


4xxx

Då kan jag hitta på ett eget konto i så fall eftersom det är en fri kontogrupp?