Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra köp av Zoom Video conference

Hej!

 

Hur bokför jag utlägg betalt med eget kk, Zoom Video Conference program.

De har debiterat mig mitt kk från sitt säte i USA. På fakuran står det,

Total incl tax $187,38

Tax is             $  37,48

Excl. tax        $149,90

 

Mvh

Ulf 

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Pontus66!

Hur ett utlägg betalt med egna pengar ska bokföras beror på vilken företagsform du har. Har du en enskild firma bokför du inköpet mot 2018 - Övriga egna insättningar, har du ett AB använder du konto 2893 - Skulder till närstående personer.

 

När det gäller programvaran ska du som köpare redovisa moms i Sverige enligt reglerna för "omvänd skatteskyldighet". Det innebär att du ska bokföra och deklarera både ingående och utgående svensk moms. I praktiken betalar du aldrig någon moms eftersom den ingående och utgående momsen tar ut varandra. Konteringen för inköpet och redovisningen av momsen görs så här:

 

 

Observera, att beloppen ska räknas om och bokföras i SEK, utifrån den valutakurs som gällde när ditt konto debiterades. I förslaget ovan har jag utgått från att du bokför enligt fakturametoden och därför bokat inköpet mot 2440 - Leverantörsskulder.

 

Jag hoppas att detta hjälper dig vidare. Ha en fin dag!

/Anna-Carin
 

KristinaB
MEDLEM

Jag undrar hur man ska bokföra inköp av tjänst från land utanför EU när momsen redan är betald?

Ett exempel är avgiften för ett Zoomkonto där skatt ingår i avgiften. Jag har enskild firma och använder eEkonomi Smart. 

 

zoom mars.JPG

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har köpt en videokonferensystemstjänst (Zoom) från ett bolag med säte i USA. Angav mitt VAT-nummer vid köp så det finns ingen moms på kvittot. Hur bokför jag detta inköp?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har ingen moms på mitt kvitto. Screen Shot 2021-03-03 at 12.03.03.png

Hejsan! 

Detta skriver SKV på sin sida Köpa tjänster från länder utanför EU
De flesta tjänster du som företagare (beskattningsbar person) köper till din verksamhet är enligt huvudregeln omsatta i det land där du som köpare har din verksamhet etablerad. I dessa fall ska du som köpare själv beräkna och redovisa svensk moms på inköpet.

Det är du själv som ska beräkna den utgående momsen på tjänsterna och redovisa den i momsdeklarationen.

I momsdeklarationen redovisar du värdet av de tjänster du köpt i ruta 22 (i svenska kronor). Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt.

Den moms som du själv räknat fram kan du ha avdragsrätt för som ingående moms. Denna redovisar du i sådana fall i ruta 48.

Du kan med andra ord följa instruktionen ovan vad det gäller kontering och hantering av moms, du kan även kika i tråden Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU om du vill läsa mer om detta. 

Jag tror och hoppas detta kan klargöra hanteringen, annars är du självklart välkommen att höra av dig! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har tittat på ditt exempel och på sidorna som du hänvisar till men förstår fortfarande inte hur jag ska bokföra denna faktura utan moms. Kan du försöka förklara igen?

 

I ert exempel står det följande:

 

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-

4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-

2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-

2645 momskod 48 debet 2 500:-

 

Jag förstår att jag ska lägga på 25% på fakturasumman för att få fram hela summan inklusive moms. 25% ska sedan läggas på konto 2645 och fakturapriset utan moms på 4531. Men varför ska jag använda konto 2614 också? Det är ett utgående momskonto och gäller vid försäljning inte inköp?

 

 

Hejsan! 

Ja det är korrekt. Du ska även använda konto 2614 på inköp av tjänster från andra länder utanför EU, detta kallas även fiktiv moms. Det är alltid en fiktiv moms på det totala fakturabeloppet (oavsett om det är moms eller ej på underlaget) som beräknas. Den beräknade utgående momsen redovisar du i någon av rutorna 30-32, beroende på vilken momssats som gäller för den tjänst du köpt. Jag rekommenderar verkligen SKV sida Köpa tjänster från länder utanför EU som även förklarar momshanteringen närmre där. 

Kommer också korrigera mitt svar ovan gällande vikten av VAT-nummer, eftersom detta är ett inköp utanför EU och inte inom EU. Men detta påverkar inte din kontering ovan alls, du kan alltså följa exemplet från tråden  Inköp av tjänster och varor inom och utanför EU utan problem. 🙂 

/My