Hej,
Har läst igenom de poster som finns, jag har just startat upp företaget och behöver förstå hur jag ska kunna bokföra dessa inköp. Det är alltså redan betalda och saknar moms. När jag lägger in dem enligt tidigare diskussioner, så finns det inget alternativt som det nämns där det blir automatiskt 25% moms.
Så, för exempels skull - säg att jag har ett kvitto på 3000kr (fast kvittot står i dollar). Vilka konton ska jag bokföra detta mot? Ska kvittot kopplas mot bokföringsposten?
Mvh
Thimmy
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du bokför inköp av tjänst utanför EU. Där ser du att man kan använda konto 4531 med momskod 22 för att få 25% fiktiv moms redovisat. Om du inte ser detta kontot i rulllistan så kan du klicka i visa inaktiva poster. Nedan ser du ett exempel på om ditt inköp av tjänst är 3 000 kr:
1930/2440 ingen momskod kredit 3 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 3 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 750:-
2645 momskod 48 debet 750:-
Ha det fint!
Josefine
Tack så mycket. Ser nu att jag glömde nämna det faktum att köpet/köpen också skett via privat konto och inte företagets konto (så privata pengar).
Hej igen!
Ingen fara. Okej, det gör inget motkontona blir desamma men du använder istället tex 2018 egna insättningar och manuell kontering för att visa att det är köpt med privata pengar. Så istället för 1930/2240 så blir det 2018 alltså, men i övrigt likadan hantering.
Ha en fin helg!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.