Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra kvittning av Skatteverket till viss del av rut-utbetalning

Jag hade missat betala in i augusti för min preliminärskatt. Dock hade jag en hel del plus på Skattekontot så vid en utbetalning av nästa rut-arbeten gjorde de en kvittning på en mindre summa, strax över 2 000kr för att täcka skulden.

 

Jag ansökte alltså om att få utbetalt för 5 231 kr för några få arbeten men Skatteverket tog 2 385kr för skulden och betalde då ut 2 846.

 

Men hur ska jag göra för att få detta rätt? Filen jag ansökte för rut-arbeten hade totalt 6 kunder/arbeten. Inte bara en 1 kund/arbete. Jag matchar de 5 första kundernas faktura mot utbetalningen jag fått från Skatteverket vilket gör att kund nr 5:s utbetalning skapar en differens, ett minusresultat. Dock kan jag ju inte då i programmet börja med kund nr 6 och välja Utbetalning för skattereduktion från Skatteverket och utöka differensen. Jag trodde i min amatörmässiga enfald att jag kunde bokföra den totala differensen som uppstår mot något särskilt konto.

 

Ursäkta min dåliga amatörmässiga förklaring. Hoppas någon förstår här hur jag menar och kan ge ett praktiskt förslag på hur jag kan gå till väga.

Tack på förhand!

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vilken bolagsform är det på företaget frågan gäller?

/Joachim

Enskild firma

Hej


Toppen då hanterar du utbetalningen du fått på detta sätt.

Klicka på matcha och välj övrig insättning och egen kontering. Bokför det sedan på detta sättet för att både få med intäkten och samtidigt dra av för skatten som dragits.



/Joachim

Tack Joachim för ditt engagemang. Uppskattas!

Dock blir det konstigt för mig när jag ska fylla i uppgifterna. Bifogar bild.

För när jag ska fylla i konto 3041 på kredit 4184,8 så tvingar den mig till ett lägre belopp och det i slutändan bildar en differens.

Bild 2024-09-18 kl. 07.22.jpeg

Hej

Båda beloppen i kredit kan du ändra. De fälten är inte låsta så justera dessa enligt bilden jag skickade. 
Bocka i rutan Ange belopp inklusive moms så kommer systemet inte automatfördela momsen.

/Joachim

Stort tack! Det var bocken som ställde till det. Tänkte in på det. 

Och en jobbig fråga till: Om jag registrerar de 6 nämnda kundfakturorna som inbetalade - då hamnar ju deras inbetalning på kassakontot - hur bokför jag dem bort därifrån på rätt sätt?

För gör jag inget mer nu så kommer de ju ligga kvar i systemet som endast delbetalade (alltså som att kunden har betalat in sin del men väntar fortfarande på att få Skatteverkets del).

Hej

Du skall kunna matcha inbetalningen mot den faktiskt fakturan om du trycker på matcha. Det skapas inte någon ny boföring av det då utan du "knyter" bara inbetalningen till själva fakturan.

 

 

/Joachim