Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna W1
UTFORSKARE

Bokföra leverantörsfaktura från annat EU-land utan angivet VAT-nr

Hej!

Har enskild firma med kontantmetoden och använder VISMA eEkonomi.

Jag har gjort ett litet varuinköp från Finland och betalning sker via Klarna. Tyvärr blev beställningen gjord i mitt namn och inte företagets namn med VAT-nr. Det är ett så litet belopp, så jag kan leva med att jag inte får lyfta momsen. Men det jag undrar över är vilket konto jag ska använda istället för 4056. Kan jag använda 4059 (som är momsfritt inköp från EU-land) Det är ju trots allt ett köp från utlandet. Eller blir det bättre med 4010 i det här fallet?

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Eftersom konto 4059 inte har någon momskod kopplad till sig så går det bra att använda det ja, det går även bra att välja konto 4010 om du skulle vilja och ändra momskoden så att det inte bokförs upp någon moms. Det går även lika bra att välja konto 4056 som vanligt, fast ta bort momskoden om du vill samla alla dina EU inköp på samma kostnadskonto. Det är upp till dig, det viktigaste är att du tar bort momskoden, vilket du konto sedan använder är mer vad du själv känner är det mest korrekta för vad du köpt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tack så mycket för ett bra svar!

Enligt Skatteverket så skall man en sådan gång boka hela beloppet som inköp från EU, lägga på och dra av beräknad moms, d.v.s hantera det som ett vanligt EU-inköp. 

Enligt mitt tycke helt vansinnigt då tanken är att dessa transaktioner skall mötas i det stora centrala registret vilket det då inte gör när säljaren inte anser att han gjort en sådan försäljning. 

Vi är då lite rebelliska och skulle bokfört detta som ett vanligt inköp men då utan momslyft (den är ju då aldrig lyftbar när det är utländsk).

Hej och tack för ditt svar om Skatteverkets syn på saken. Ja, det låter ju jättemärkligt eftersom säljaren, precis som du säger, ser mig som en vanlig privatkund.

Men nu blir jag ändå nyfiken exakt hur jag skulle redovisa detta enligt Skatteverket. 

Menar du så här:

K 1930                                       1824,90

D 4056         1824,90

K 2614                                         364,98

D 2645           364,98

eller tänker jag helt galet??? Tacksam om du orkar svara 😊

På samma sätt som ett vanligt EU-inköp vilket ditt exempel ser ut att vara.