Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Bokföra momsfaktura avseende hårdvara

Hej,

Jag jobbar som ekonom på ett mindre aktiebolag. Köpte nyligen en telefon till en anställd samt ett mobilabonnemang, bundet på 24 månader. Jag betalar månadsvis för abonnemanget och telefonen.

Vid inköpet av telefonen fick jag en "momsfaktura" för hårdvaran, med hela kostnaden för själva telefonen, inklusive moms. Månadsvis får jag en faktura för abonnemanget (kostnad och moms) samt avbetalningsdelen för själva hårdvaran/mobilen.

Hur i hela friden bokför jag momset för inköpet, samtidigt som jag månadsvis betalar/avbetalar? Tacksam för hjälp med både konton och hur jag bokför på hårdvaruinköpet/momsen samt löpande månadsvis. Tack!

 

///Louice

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du får boka upp inköpet mot kostnad och moms (debet) för att få balans på verifikatet behöver du en kreditpost, du lägger det som en kortfristig skuld på ett lämpligt 28xx-konto.

När du får fakturorna på abonnemanget och avbetalningen så bokar du den del av faktura som avser avbetalning i debet på 28xx-kontot.

 

//Carina

Toppen, tack snälla för snabbt svar! Jag tror inte att det är gjort korrekt för de första inköpen men det ska jag rätta nu.

 

//Louice

Hej igen, 

 

jag har en följdfråga. På fakturorna från mobilleverantören så får vi rabatt på den summa som avser avbetalningen, vi betalar 220 kr per mån istället för 280 kr. Blir det rätt att jag då bokar den rabatten på t ex ett 47-konto?

 

När jag går inom tidigare underlag så ser jag att inget inköp är bokfört alls, det första gjordes redan i november. Om jag nu bokar alla nu i maj, är det redovisningsmässigt helt fel? Jag tänker mest på att jag annars måste rätta tidigare inlämnade momsdeklarationer.

 

//Louice

Hej,

Eftersom det rör sig om en ingående moms så tycker jag att du kan rätta i den period du är nu. Det är mer noga när det rör sig om utgående moms.

Vad gäller rabatten så hade jag nog lagt den på telefonkostnader, dvs det konto som du bokar abonnemanget på. 

Rabatter på ett 47-konto används bara för varukostnader i det här fallet är det ju en kostnad på övriga externa.

 

//Carina

Tack snälla för all hjälp 🙂

 

/Louice

Louice1
MEDLEM

Hej igen, 

hemskt ledsen att ta upp ytterligare fråga, men när jag satt och bokförde fakturan så slog det mig att jag kanske dubbelredovisar momsen? Om jag i verifikatet för inköpet har bokat momsen i debet, och sedan bokför momsen på fakturan i debet, så blir det väl dubbelt? Eller ska jag bokföra avbetalningskostnaden ink moms mot 28XX-kontot?

 

Tänker så här:

inköpssumma ex moms - debet

moms - debet

skuldkonto - kredit

 

levfaktura - kredit

moms - debet

summa avbet - debet

skuldkonto - debet

 

/Louice

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Den momsen som du fått på fakturan borde endast avse abonnemanget. Det borde du kunna kontrollera via specifikationen till fakturan. Eftersom telebolaget har skickat ut en momsfaktura specifikt på själva telefonen så har jag svårt att tro att de skulle ta upp den momsen igen. I så fall så får de ju betala in dubbelt till Skatteverket.

 

//Carina

Louice1
MEDLEM

Tack, det var det jag missade på fakturan. Nu blir det rätt i mitt huvud också 😉

 

Tack igen!

 

/Louice