
Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-09-03
11:16
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
11:16
Bokföra överföring mellan två olika bankkonton
Jag har fört över 50 000 från ett av våra bankonton (1930) till ett annat (1968).
Jag har bokfört kredit 1930 och sedan debet ett kostnadskonto i kontoklass 3.
Dvs vad kostnaden gäller
I och med att jag bokför även vårt affärskonto 1968, dit pengarna överförts till, så undrar jag hur jag gör då?
Debet 1968 men vad använder jag för konto för kredit?
Svara
8 SVAR 8

Fd medlem
Inte tillämpbar
2019-09-03
11:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
11:54
Först Skule jag göra en verifikation på själva överföringen dvs:
1930 kredit och 1968 debet
Sen göra en ny verifikation på vad kostnaden gäller:
debet på kostnadskontot och sen kredit på 1968
1930 kredit och 1968 debet
Sen göra en ny verifikation på vad kostnaden gäller:
debet på kostnadskontot och sen kredit på 1968
2019-09-03
12:03
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
12:03
Stort tack för svar. Ska titta på det igen och kanske återkommer. Är relativ ny på bokföring...
2019-09-03
11:56
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
11:56
Jag skulle ha gjort så här: D 1968, K 1930 först och sedan D kostnaden, men ska du verkligen använda ett konto i klass 3 då, det är ju intäktskonton? och sen K 1968.
2019-09-03
12:02
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
12:02
Stort tack för svar, och jag skrev fel...kostnaden har bokförts på ett konto i klass 4 :).
Ska titta på det igen och kanske återkommer.
Ska titta på det igen och kanske återkommer.
2019-09-03
12:23
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
12:23
Vad avser kostnaden för något? Om du bara fört över pengarna från ett bankkonto till ett annat som företaget har så är det ingen kostnad i sig. Kostnaden uppstår om du sedan betalar ut pengarna från kto 1968 och inte förr. Lycka till!
2019-09-03
12:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
12:43
Hej! Det är där det kan vara ett problem och är lite komplicerat att förklara...
Ska försöka men tror nog att det här är lite speciellt....
Utbetalning/överföringen gäller ett anslag (4012) till ett av föreningens "avdelningar" som för tillfälligt har "egen" ekonomi men vi bokför.
Och som då bokförs i samma "företag" som föreningen (men de har ett eget bankkonto).
Om vi använder debet 4012 när vi krediterar utbetalningen mot vårat 1930, så skulle jag vilja använda kredit 4012 och debet på 1968.
Men då tar det väl ut bokföringen på själva anslaget? Dvs först debet och sen kredit.
Själva anslaget är viktigt att kostnaden bokförs så att det syns i föreningens bokföring.
Dvs att "avdelningen" fått ett anslag.
Ska försöka men tror nog att det här är lite speciellt....
Utbetalning/överföringen gäller ett anslag (4012) till ett av föreningens "avdelningar" som för tillfälligt har "egen" ekonomi men vi bokför.
Och som då bokförs i samma "företag" som föreningen (men de har ett eget bankkonto).
Om vi använder debet 4012 när vi krediterar utbetalningen mot vårat 1930, så skulle jag vilja använda kredit 4012 och debet på 1968.
Men då tar det väl ut bokföringen på själva anslaget? Dvs först debet och sen kredit.
Själva anslaget är viktigt att kostnaden bokförs så att det syns i föreningens bokföring.
Dvs att "avdelningen" fått ett anslag.
2019-09-03
13:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
13:25
Aha. Mitt förslag är, om jag nu tolkar det rätt, att du då bokför överföringen dels mellan 1930 och 1968 som avser själva kapitalet, sedan så borde du kunna ha ett 40XX konto som heter lämnade anslag och då blir en kostnad i själva grundföreningen och sedan ett 30XX-kontot som blir erhållna anslag i avdelningen. Brukar välja att redovisa föreningar men en funktionsindelad kontoplan istället för en vanligt kostnadsslagsindelad. Lättare att hålla isär då och man kan även kombinera en sådan med kostnadsställen så blir det ännu lättare... Lycka till!
Svara
2019-09-03
13:32
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2019-09-03
13:32
Tack!! Det för låter bra.
Ja, jag vet att det inte är optimalt som vi gör nu men det är en tillfällig lösning för i år.
Men uppkommer behovet igen så ska jag nog få vår förening att hantera det annorlunda.
Tack igen 🙂
Ja, jag vet att det inte är optimalt som vi gör nu men det är en tillfällig lösning för i år.
Men uppkommer behovet igen så ska jag nog få vår förening att hantera det annorlunda.
Tack igen 🙂
