Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Friddeman
UTFORSKARE

Bokföra presentkort sålt via webshop

Hej , jag skall börja sälja presentkort på min e-shop men jag är lite fundersam hur jag skall bokföra detta.
 
När en kund gör en order så överförs detta automatiskt till visma genom en Wetail/klarna integration. Hela Försäljningen lägger sig på konto 3051.
 
Säg att jag har order på en pryl + ett presentkort som läggs på min eshop och köpet synkas till visma när det gått igenom , hur ändrar jag då så att prylen ligger kvar på 3051 och presentkortet kommer på konto 2421 ej inlösta presentkort?
 
Eller måste jag göra en separat verifikation och överföra den summan som presentkortet berör från 3051 till 2421 ?
 
Tack på förhand
3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle säga att det bör vara i Wetail/Klarna som det bör komma in på konto 2421 direkt när försäljning och användning av prsentkort används. Konto 3051 skall det bokföras på först när ni fakiskt sålt en vara.

Så konteringen av en försäljning av dels en vara och ett presentkort bör komma in på detta sättet i eEkonomi

15XX Debet (Hela den betalda summan)
3051 Kredit (Nettoförsäljningen av varan)
2611 Kredit (Moms på varan)
2421 Kredit (Värdet på det sålda presentkortet)

Så skulle rekommendera att du vänder dig till Wetail/Klarna och hör med dem hur det bäst hanteras i deras system först.

/Joachim

Friddeman
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

tack för snabbt svar. Jag fick följande svar ifrån wetail ang detta

 

 

 

"Hej !

 
Out-of-the-box har vi inte stöd för detta. 
 
Vi har dock gjort presentkortlösningar för Fortnox. Det största problemet är att det finns en uppsjö av presentkortslösningar till WooCommerce därute. Och ingen direkt standard.
Det i sig resulterar i att vi inte gjort någon lösning för detta då en standard inte finns. I praktiken skulle vi få göra en lösning för varje presentkortslösning till WooCommerce.
 
Du är den första som efterfrågar det för Visma"
 
 
 
 
Så till min fundering, hur gör jag denna omföring lättast i bokföringen? 
 
 
Mvh Tony

Hej

Ok då får du direkt efter varje import göra en manuell justering av beloppet som berör de sålda presentkorten. Den manuella konteringen serdå ut på följande sätt. Visar med ett exempel på beloppet 500 kr.



Det kommer med all säkerhet bli ett liknade problem om en kund löser in ett presentkort. Förutsatt att de inte har en funktion för presentkort som betalmedel. Hur den justeringen då skulle se ut beror helt på vilket betalmedel som importen får med sig in i eEkonomi.

/Joachim