Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Bokföra privat kreditkort betalt med privat konto?

Hej!

 

Hur ska jag bokföra den här? privat kreditkort betalt med privat konto men alla inköp är för verksamheten.

 

Tack på förhand för hjälpen! 🙂

 

Glad Påsk.

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Inköpen bokförs som egna insättningar om det är EF, avräkningskonto 2893 om det är AB. När du betalar kreditkortsskulden från privata kontot bokförs ingenting i företaget, det är en privat betalning. 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

Hej @AnnicaL

 

Tack för svaret!

Men då betyder det att företaget fortfarande har en skuld eftersom jag bokade dem under 2893.

Kanske det jag borde ha gjort är att först överföra mina privata pengar till företaget och sedan låta företaget betala dem. Eller hur?

Ja det stämmer, du  skrev ju att du betalade kreditkortsskulden från ditt privata konto. Om du betalat den från företagskontot skulle detta bokförts D2893. Om du tar ut pengar från företaget för inköpet debiterar du 2893 och krediterar bankkontot, då försvinner företagets skuld till dig. 

Du kan såklart föra över pengar i förväg till företaget, dvs låna ut pengar för ett inköp. Bokföringsmässigt spelar det ingen större roll, det blir lika många transaktioner att bokföra.