Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra privata inköp före bolagsstart - inte ta med bild på kvittot?

Här kommer en riktig nybörjarfråga. 

Har nyligen startat aktiebolag. Inför bolagsstart köpte jag på mig en del förbrukningsinventarier för ca 50.000:-. Dags att bokföra detta. 

Jag har kommit så långt att jag gått in på Bokföring - Ny verifikation och sen har jag bokfört dessa köp på "2893 - skulder till närstående personer, kortfristig del". Eftersom jag för närvarande inte har tillräckligt med pengar i mitt bolag så kommer jag låta detta vara en skuld ett tag till. 

Sen har jag givetvis på debet-sidan bokfört samma summa på konto "5400 - Förbrukningsinventarier" och "2641 - Debiterad ingående moms".

Nu till min fundering: jag trodde att när man bokförde inköp av varor så skulle man även ta bild på kvittot så det är bifogat. Men det ska man alltså inte? Hittar i sånt fall inte var man gör det. 

Fundering nr 2: jag har en pärm där jag tänkt spara alla kvitton och viktiga papper. Hur gör jag för att det ska bli en bra ordning där? Häfta fast alla kvitton på ett varsitt vitt A4 och sen lägga in i pärmen bara? Ska jag märka upp dessa kvitton med någonting, så att de går att härleda till bokföringen av inköpen?  
6 SVAR 6
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Eftersom du bokför i eEkonomi så laddar du ner appan Visma Scanna och fotar dina underlag. När du fotar ett kvitto kan du välja kvitto i appen och är det en faktura från leverantör så kan man välja det. Underlagen samlas under Inköp och Bildunderlag för att sedan kopplas som underlag till verifikation och leverantörsfakturorna ska konteras som leverantörsskulder i reskontran. Se film https://www.youtube.com/watch?v=dA4_HtqUn88 För att du sedan ska ha koll på dina underlag som ska sparas i 7 år så hade jag satt in kvittona och leverantörsfakturor i en pärm i någon form av datum ordning, kanske ett 12 register och så alla kvitton och leverantörsfakturor för juli under flik 7. Så minskar man ner sökområdet om du behöver ta fram ett original. För leverantörsfakturor finns det lite fler olika lösningar, du kan t ex försöka att få så många leverantörer som möjligt att mejla sina fakturor. Får du fakturan digitalt så räknas det som original och då behöver du inte ha de fakturorna utskrivna i en pärm. Här kan du välja att få dom till din mejl och ladda upp dom i eEkonomi, du kan välja att få dom direkt in i eEkonomi vi en e-post adress som Visma bistår med. Du kan även få dina fakturor tolkade (typ bokförda) mot en liten summa/st (Vismas tjänst), kan helt klart vara värt det. Sedan finns det externa alternativ för just leverantörsfakturor som vi inte behöver gå in på nu. Jag hade tagit kontakt med den Byrå som kommer att göra ditt bokslut för att få tips på vad du ska tänka på och hur de önskar att du gör med underlag osv. 
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Bra att häfta fast kvittona på ett A4 som du skriver. Ett tips är att kopiera kvittot och sedan fästa kvittot på kopian då texten på kvitton har en tendens att blekna bort 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Suveränt svar, tackar! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag lägga till en bild i efterhand? 

Jag har bokfört ett par köp som är gjord via mitt privata kort innan bolagsstart på kontonr 2893 "skulder till närstående personer". Men kan jag nu i efterhand gå in och lägga till en bild på kvittot också? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen som har svar på min fråga ovanför? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej PolarenPer,

Du kan enkelt koppla en bild till en verifikation i efterhand genom att gå in under Bokföring - Verifikationer - leta upp verifikationen och tryck på verifikationsnumret - då ska du på sidan få upp en ruta med ett gem som heter Koppla bild. Här kan du antingen välja att koppla en bild som du har lagt upp under Bildunderlag sedan tidigare eller ladda upp en fil direkt på verifikationen. 

Återkom om något fortfarande är oklart!

/Fanny