Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felbokad kostnad 2016 (hur ändar man den nu 2018?)

Hejsan! Har upptäckt ett bokföringsfel när saldot för ett projekt skulle stämmas av. det som skett är då att 2016 har material köpts in från utlandet momsfritt. kostnaden är då bokförd på ett 5461 konto för specifika utlandandsköp, momsen är redovisad på 2645 deb och 2614 kred för att momsrapporten ska bli rätt. samt kostnaden är kred 1930. det som skulle skett efter momsrapporten 2016 är ju en ombokning mot projekt kontot 1110 för att hamna rätt med avskrivningar osv. hur åtgärdar man detta idag? fick tips om att för att få rätt kostnader för projektet så kan man gå in och skapa resultatenheter men bokföringen är ju låst?

och sen hur gör man en ändringsverifikation för att återta det underskott som detta direkt avdrag medförde?

mycket tacksam för svar

/tankevurpan

8 SVAR 8
Fd medlem
Inte tillämpbar

I normalfallet skall fel rättas när de upptäcks. Att rätta ett fel från 2016 är en omständlig procedur. En viktig faktor kan vara om beloppet som är fel är avsevärt.

Skattemässigt jämnar det ofta ut sig över åren att rätta i nuvarande år. Är det en framkomlig väg i ditt fall så är det att rekommendera framför att börja rätta redan inlämnade deklarationer.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! Hur går man tillväga om man gör det nu? För jag vill ju debitera 1110 och kreditera så att pengarna tas från rätt ställe så att det inte blir så att man betalt det flera gånger.


Hur gör man resultatenheter om bokföringen är låst?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Felet rättar du genom att göra samma kontering nu som du skulle ha gjort 2016, kostnaden hamnar visserligen på fel år men den skattemässiga effekten av att bokföra felet nu torde bli densamma som om den hade bokförts 2016.

Vad gäller dina resultatenheter så hamnar kostnaden nu på fel år eftersom det bokförs på fel år och det har jag inget botemedel för utan det får väl bli en handskriven anteckning på en utskriven rapport för resultatenheten. Här kanske du kan få assistans av någon annan programkunnig.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu hänger jag inte med? Ska jag ta upp kostnaden igen? Med samma momsrapportering och allt? Då blir det ju dubbelt debitering på 1930 till exempel? Underskott och likande finns ju kvar.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och resultatenheter får man ju genom att skriva om verifikationerna med angedd resultatenhet. Men det går ju inte när bokföringen är låst?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då ber jag om ursäkt för att ha lagt mig i överhuvudtaget. Jag har inte läst och uppfattat frågeställningen korrekt.
Jag ber dig att du bortser helt från mina inlägg.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Är det ingen som vet om man kan låsa upp bokföringen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Nej, enligt bokföringsnämndens vägledning finns det en tidsgräns för när bokföringen måste var gjord för att bokföringsskyldigheten ska vara fullgjord. precis som det nämns ovan ska då rättelsen göras i den period du upptäcker felet. Mer om Bokföringsnämndens vägledning kan du läsa om på deras hemsida. 

Mia