Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Bokföra "återbetalning" av inbetald moms och ny momsrapport

Hej,

 

Vad händer om jag gör en ny momsrapport på en som redan har blivit bokförd? Jag gjorde en momsrapport och betalade in summan till mitt skattekonto som Skatteverket sedan drog. Alla dessa händelser bokfördes.

 

Jag upptäckte efteråt att den första rapporten inte helt stämde och skickade in en ändring till Skatteverket som betalade tillbaka mellanskillnaden på 2131kr till skattekontot. Jag upptäckte dock nu att den nya momsrapporten aldrig bokfördes i programmet, utan att jag gjorde ändringen direkt inne på Skatteverket.

 

Vad händer om jag nu bokför den nya momsrapporten? Det är ju enbart mellanskillnaden som jag behöver bokföra då större delen redan betaldes och bokfördes i samband med den första momsrapporten.

5 SVAR 5
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du gör som du själv föreslår dvs bokför mellanskillnaden.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

Okej, så exakt hur bokför jag mellanskillnaden? Det är på konto 2641 (ingående moms) som diffen ligger. Gör jag så här?

 

2641 (debiterad ingående moms) Kredit 2131

2650 (redovisningskonto moms) Debet 2131

 

I momsrapporten står ju både 2641 och 2650 på kredit

 

Hej

Om det som inte stämde i den första redovisningen av momsredovisningen var att du hade för höga kostnader och då för mycket moms på 2641 så stämmer konteringen du bifogade 

2641 kredit
2650 Debet

Detta för att justera saldona på båda dessa konton i dn bokföring.

För frågan gäller inte själva återbetalningen du fått?

/Joachim

sofia_12
UTFORSKARE

Hej

 

Frågan gäller bokföringen av diffen för själva momsrapporten. När jag skapade momsrapporten första gången hade jag glömt att bokföra ett inköp. Det korrigerade jag sedan direkt till Skatteverket. Den ingående momsen för denna var 2131kr vilket jag då fick tillbaka från Skatteverket.

 

Själva bokföringen från skatteverket tänker jag bokföra så här:

2650 K

1630 D

 

Men hur bokför jag själva diffen som inte finns med i den bokförda momsrapporten?

Hej

Ok tack. Då stämmer den konteringen av mellanskillnaden som du själv skrev.

2641 kredit
2650 Debet

Joachim