Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra resekostnad moms - flyg/tåg utbildning

Hej!
Har en enskild firma. Jag ska bokföra resekostnad i form av flyg och tågavgift. Tänkte bokföra som en utbildningskostnad då jag reser för att gå en utbildning. Min fundering är hur jag gör med momsen. Av tågbiljetten framgår en moms. På flygbiljetterna framgår endast "skatter och avgifter". Min fundering är då om jag ska räkna fram 6% moms på biljettkostnaden alternativt hela flygkostnaden, eller om det faktum att moms inte är specificerat innebär att jag ska bokföra allt som en utgift utan moms? Har googlat men hittar inga bra och pålitliga svar då svaren varierar.

Beroende på vad svaret blir finns en risk att den senaste momsdeklarationen jag skickat till skatteverket är felaktig. Hur gör jag då? Är det något som korrigeras automatiskt i programmet så det blir rätt i och med att jag skickar in nästa momsdeklaration. Eller behöver jag ringa Skatteverket och meddela att det blivit fel och vad det ska vara....?

MVH
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har bara rätt att dra av ingående moms som finns specifiserat på de underlag för betalningen som du har, inte för någon fiktiv moms som du räknar fram själv. De skatter och avgifter du beskriver på flygbiljetterna innefattar inte moms om sådan specifikation saknas och då skall hela kostnaden bokföras som en utgift utan moms.

Om detta svar medför att din momsdeklaration är fel rättar du den säkrast genom att först rätta din bokföring för att du ska kunna få någon hjälp av programmet vid insändande av rättad deklaration.
Skatteverket tar inte mot rättelser på något annat sätt än via  av dig ändrade deklarationer.

Mikael