Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra skogskonto i en enskild firma

Bokför för en enskild firma. Hur bokförs (vilka konton) uttag från skogskontot?

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skogskontot ska ju vara ett eget konto i balansräkningen i serien 19XX (ett konto där det finns likvida medel innestående.

Det kontot krediterar du när belopp tas ut därifrån

Sedan är ju uttaget gjort med ett direkt syfte - en betalning till ngn annan för köpt vara eller tjänst - främst tjänst.
Eller ska uttaget beskattas? Alltså pengar lyftas som ett eget uttag?

Motkontot i debet blir antingen 4600 köpt tjänst eller 4010 köpt vara  om betalningen avser köp av vara eller tjänst.

Och till sist är frågan om näringsidkaren är momsregistrerad och om i så fall ingående moms finns i det belopp som ska betalas.

Debet 4600 (eller 4010 )
 Debet 2641 ( i förekommande fall)

Kredit 19XX Skogskonto


Mikael

Mikael på detta sätt blir ju inte skogskontouttaget beskattat.
 Mitt förslag Uttag skogskonto kredit 19.. motkonto bank debet 19.... Debet obeskattad reserv 21.... motkonto kredit 88.. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi får väl se hur frågeställaren ser på svaren
Fd medlem
Inte tillämpbar

Till Göran A

Skogskonto
Du som bedriver enskild näringsverksamhet och som driver skogsbruk har rätt till uppskov med beskattningen av skogsinkomster. Genom insättning på ett särskilt bankkonto (skogskonto) kan oregelbundna skogsinkomster jämnas ut mellan åren. Pengar som satts in på ett skogskonto inkomstbeskattas inte förrän det år de tas ut.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du skrev en fråga till mig Göran A, så jag klippte ur Skatteverkets text på sökordet "Skogskonto" från deras hemsida

Mikael

Som du skrev beskattas uttag på skogskonto vid uttag - frågan var hur bokförs ett uttag - hur blir uttaget beskattat med din kontering ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Göran A
Jag vänder mig till frågeställaren - är det ok? Du kan, som jag, säkert hitta det svaret på egen hand

Helt OK - blev bara lite undrade när jag läste ditt svar hur jag skulle bli beskattad om jag bokför uttaget 19.. mot 2013.
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....vid eget uttag

Debet 2013
Kredit 19XX

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok jag tror jag förstår. Skogskontot hanteras som ett vanligt bankkonto i bokföringen/bokslutet och beskattningen görs endast i deklarationen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Beloppet som lyfts ut tas upp som intäkt och om det inte använts för att betala ngn kostnad blir det inkomst

Mikael