Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Highfivehund
MEDLEM

Bokföra utbildningskostnader i kursverksamhet

Hej!

 

Håller hundkurser i mitt AB. I normalfall hyr jag en hundträningshall per timme och brukar bokföra fakturan på konto 5010 - lokalhyra. 

 

Nu har jag haft en kursträff på ett kafé med kaffe och chokladboll till deltagarna, även inräknat mig själv. 

Har jättesvårt att hitta hur jag ska bokföra detta eftersom det inte är intern utbildning och inte heller utbildning som jag eller någon anställd går. Det är ju min verksamhet, lixom..

 

Kafeet fick hålla extraöppet och tog ut en avgift på 500 kr (typ lokalhyra?) med 12 % moms, sen var det kaffe och kaka för 371 kr, 12 % moms. Betalade på plats och fick ett kvitto för allt. 

 

Hur bokför jag detta? 

 

/Jasmine

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag förstår så hade du din hundkurs på ett kafé istället för i den hall du brukar vara i, Du kan då bokföra detta som försäljningskostnad eftersom detta är relaterat till den tjänst som du säljer. Du kan antingen välja att bokföra det mot tex 6090 övriga försäljningskostnader alternativt skapa ett eget konto, typ 6091 och döpa det till något mer specifikt som du återanvända i framtiden till sådana kostnader. 

 

Ha det fint!

/ Josefine