Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nappan-Ewa
MEDLEM

Samfällighetsförening med gemensam vatten (pumphus) från 1970 talet hur ska det läggas in i Visma?

Hej håller på att lägga in grundinformationen i Visma och vår samfällighet är ny i visma och att använda bokföringsprogram.

Min fundering/ problem som jag inte riktigt får grepp om när jag tittar på bokföringsregler, är vårt pumphus där vi har en pumpanläggning och från den går rör till tomtgränsen till alla 29 fastigheter.

Anläggningen är tror jag från mitten av 1970 talet.  Hittar ingenstans i tidigare kassaböcker något om pumphuset och undrar om jag behöver lägga in det och hur i Visma ( Detta är den egentliga frågan). 

Vi betalar t.ex. el för att kunna ha pumpanläggningen igång, gör vattenprover (kostnad också) samt service reparationer, samt att pumpanläggningen är försäkrad.

 

För kännedom om det påverkar inläggning i Visma eller ej :Vi kommer att köra med förenklat bokföring med bokslut (tror jag det heter, alltså rapporter). Vi har inte momsredovisning och kommer att använda oss av kontantmetoden. Enda inkomskällan är varje fastighetsägare (29 st) som betalar en årsavgift för att allt ska skötas.

 

Mycket tacksam om det ska läggas in som inventarie, eller någon form av anläggning.   NOT: Jag tror inte ens att vi äger marken som pumphuset står på utan tror/har fått för mig att pumphuset står på mark och har gräsmatta runt sig som vi är ålagda att sköta. 

Marken runt omkring är avstyckat från en större gård, och de sålde markerna i och med samfälligheten skapades. Samfällighetens består av 29 fastigheter/tomter som ägs av var och en.  Vi (samfälligheten) ska t.ex. sköta grusvägar, klippa gräs och se till att pumpen fungerar och sköts.

 

OJ nu blev det jättemycke information, kanske förvirrande.  Men jag har ingen att fråga och kan inte lista ut om det ska in i visma eller ej. Men är tacksam för alla tips och råd

 

Mvh Ewa från Nappan

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Ewa!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att svara på om detta bör läggas upp som en anläggning, då det beror lite på hur det hanterades i bokföringen när ni startade er förening. Den borde då ha lagts upp som en tillgång, byggnad, och sedan gjorts lämpliga avskrivningar. Jag kan tycka att den borde läggas upp som en tillgång om den nu redan finns i bokföringen, eftersom det är något som föreningen äger och bör redovisas i balansrapporten. Frågan är bara till vilket belopp och om det kanske gjorts förut trots allt. Jag skulle rekommendera dig att höra med till exempel Skatteverket eller er revisor om hur du skall tänka kring detta, och om du bör lägga in den som en byggnadstillgång. Om ni bara äger fastigheten och inte marken så är det bara fastigheten du skall lägga in i sådana fall. När du fått svar så är du välkommen att återkomma om du behöver hjälp med hur du skall bokföra upp det.

 

Om du behöver en guide hur du lägger in de andra ingående balanserna du har så kan du hitta det här: Ingående balanser i Visma eEkonomi

 

Ha det fint!

/ Josefine