
Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-04-14
22:23
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-14
22:23
Bokföra varor på väg | Så fungerar bokföring av varor på väg
Mina varor förskottsbetalas till leverantören som sedan tar 6-8 veckor innan jag har dom hemma på mitt lager. Vid årskiftet då jag gör inventering så blir det ju inte rätt om jag har betalt och bokfört (kontantmetoden) varorna i slutet på november och får varorna först i slutet på januari.
När jag inventerar så finns ju inte dom varorna i mitt lager.
Det finns flera sätt att lösa det på men vilket är rätt bokföringsmässigt?
Tacksam för svar/tips.
Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07
Svara
3 SVAR 3

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-04-14
22:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-14
22:43
Begreppet kallas
Varor på väg
och bokföringen har plats för sådant i balansräkningen i kontoklass 141x, en lagerpost som ännu ej nått eget lager.
Mikael
Varor på väg
och bokföringen har plats för sådant i balansräkningen i kontoklass 141x, en lagerpost som ännu ej nått eget lager.
Mikael
Svara
2018-04-15
09:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-15
09:54
Tack Mikael, då ska jag kolla upp det.
2018-04-16
14:33
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-04-16
14:33
Det beror egentligen på vem som har risken för varorna. Står du risken om nåt händer under leveransen så är det varulager (varor på väg) men om det är leverantören som står risken så är det ett förskott till leverantör
Svara
