Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra varor på väg | Så fungerar bokföring av varor på väg

Mina varor förskottsbetalas till leverantören som sedan tar 6-8 veckor innan jag har dom hemma på mitt lager. Vid årskiftet då jag gör inventering så blir det ju inte rätt om jag har betalt och bokfört (kontantmetoden) varorna i slutet på november och får varorna först i slutet på januari.
När jag inventerar så finns ju inte dom varorna i mitt lager. 
Det finns flera sätt att lösa det på men vilket är rätt bokföringsmässigt?
Tacksam för svar/tips. 

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Begreppet kallas
Varor på väg
och bokföringen har plats för sådant i balansräkningen i kontoklass 141x, en lagerpost som ännu ej nått eget lager.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael, då ska jag kolla upp det.
Fredrik Rev
MEDLEM

Det beror egentligen på vem som har risken för varorna. Står du risken om nåt händer under leveransen så är det varulager (varor på väg) men om det är leverantören som står risken så är det ett förskott till leverantör