Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarlWan123
MEDLEM

Bokföra varor skickade utan kostnad - eEkonomi

Hej,

Driver ett AB och erbjuder IT-tjänster/hårdvara till svenska företag som återförsäljare. Vi använder faktureringsmetoden och omsätter mindre än 40 milj. Vi får som återförsäljare ersättning från de företag vi säljer åt. Det händer därför att vi köper in IT-produkter och skickar dessa till kund kostnadsfritt då vår ersättning täcker kostnaden och kunden betalar för tjänsten/hårdvaran direkt till de företag vi sålt tjänsten åt. Hur bokför jag tex följande,

Vi säljer en IT-tjänst till kund där fyra datorer ingår. Vi köper dessa datorer för 20,000 kr ex moms. Datorerna levereras direkt till kund från hårdvaroleverantören och vi fakturerar ej kund något för denna kostnad. Efter en månad får vi en inbetalning på 40,000 kr ex moms från tjänsteleverantören som täcker provisionsersättning för såld tjänst samt kostnaden för hårdvaran. 

Hoppas detta var tydligt nog. Återkom gärna annars så försöker jag förtydliga. Tack!
5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carl!

Försöker greppa denna även om jag inte helt hundra. Börjar dock med lite motfrågor:
Dessa varor, när ni köpte in - lagerförs dem på något sätt?
Lägger ni in dem som inventarier på något sätt eller gör ni ett vanliga inköp?
Du skriver att ni inte fakturerar kund, ni skapar ingen faktura alls i programmet utan skickar dem bara vidare?

Ha en trevlig dag!

/Sofia 
CarlWan123
MEDLEM

Hej Sofia,

Tack för svar! 

Jag är faktiskt osäker på hur lagerföring går till. Nu senast så bokförde jag det som en vanlig faktura, mot leverantörsskulder så här,

2440 - Leverantörsskulder 8 171,00
2641 - Debiterad ingående moms48 (0%)1 634,25
4000 - Inköp av varor 6 398,00
5700 - Frakter och transporter (gruppkonto)139,00
3740 - Öres- och kronutjämning 0,25

Det går till så här att vi säljer in en lösning åt tex. Datorföretaget ABC AB till kund Kakel ABC AB. Vi får betalt av Datorföretaget vi sålt in lösningen åt och Kakel ABC betalar på så sätt inte oss utan istället Datorföretaget som levererar tjänsten. Inkluderar tjänsten som Kakel ABC beställt även en dator är kostnaden för den varan inkluderad i kundens månadskostnad och vi får ersättning som täcker detta av Datorföretaget för att kunna köpa in varan.

Så som svar på din fråga så skapar vi inte en faktura till kund utan vi får en faktura från företaget vi köpt utrustningen ifrån tex Dustin, bokför den och varan skickas direkt till kund. 

Hoppas du förstår. Du är välkommen med fler frågor! Tack!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Carl!

Har grottat lite i det och tänker att det bör kunna bli såhär. Någon får gärna komma med andra rekommendationen om ni har något bättre.

Leverantörsfaktura via Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura från Dustin.
Konteras:
2440 
2641 
4610

Matchas som vanligt som betald via kassa- och bankhändelser när den är betald.

Inbetalning från Datorföretaget via kassa- och bankhändelser t.ex som Övrig insättning om ni inte skapar den som kundfaktura i programmet.
Konteras:
1930
2611
3041 tjänst
3051 varor

Hur låter det? 
Är det något mer ni behöver räkna in i bokföringen?

Ha det gott!
/Sofia 
CarlWan123
MEDLEM

Hej Sofia,

Många tack för förklaringen. Tycker det verkar vettigt. Undrar följande,

- Vad är konto 4610? Jag hittar inte det och det verkar specat som myndighetskostnader eller legoarbeten beroende på kontoplan. Jag använder 4000 för inköp av varor enligt Visma E-ekonomi nämligen.

- När jag får en faktura som specar frakt och kemikalieskatt separat, ska jag klumpa ihop hela summan till samman konto (tex 4000 för inköp av varor) eller måste jag lägga upp det på separata konton? 

Tack!
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej CarlWan123,


- Konto 4600 Legoarbeten och underentreprenader är ett gruppkonto för tjänster eller arbeten där ni som uppdragstagare säljer tjänster åt uppdragsgivaren som avser deras huvudverksamhet. Man hade där kunnat välja att skapa upp ett underkonto till det, t.ex. 4610. Om det istället är ett vanligt inköp av varor som ni gör så går det fint med konto 4000. Det går att läsa lite mer gällande legoarbeten och underentreprenader på sidan Bokföra inköp av legoarbeten och underentreprenader (bokföring med exempel).


- Frakt ska bokföras i kontogrupp 57 om det avser transporter, tull- och speditionkostnader eller importavgifter. Om frakten avses som en direkt kostnad går det bra att ta med det i ett kontogrupp 4. Kemikalieskatt bokförs normalt på konto 2660 Särskilda punktskatter eller på ett underkonto. Det går att läsa lite mer om det på sidan Bokföra punktskatter vid försäljning (bokföring med exempel) som förhoppningsvis kan vara till hjälp.


Trevlig helg!
/Theodor