Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma__30
UTFORSKARE

Bokförd skatt stämmer inte med skv

Den skatt jag räknade ut i samband med bokslutet 2022 stämmer inte överens med det som nu står i utdraget från beskattningsregistret på SKV hemsida. Hur kan jag rätta till detta i bokföringen så det stämmer när nu skatten har dragits från skattekontot. Var bokför jag mellanskillnaden?

Det handlar om en diff på 7000:- som jag har bokfört för lite. 

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Använd konto 8920 för att bokföra mellanskillnaden

Debet 8920                7 000

Kredit 1630               7 000

 

Om 7 000 är relativt litet jämfört med 2023 års beräknade skatt och man inte vill visa sin felräkning kan man "gömma" differensen i ordinarie konto 8910 Årets skatt. (Obs det var inte jag som sa).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Emma__30
UTFORSKARE

I slutet av året, vad bör vara bokfört på 2510 (skatteskulder hos oss) för att kontot ska stämma vid bokslut?

Hej

 

I grunden Årets skatt som du bokfört:

Debet 8910

Kredit 2510

 

Vissa använder konto 2512 Beräknad skatt istället men vill du använda 2510 så går det bra.

 

Tänk på att kontot också kan innehålla belopp från tidigare år om dessa inte är reglerade på ditt skattekonto (det datum som Skatteverket anger som "Ska finnas på ditt konto 20XX-XX-XX). 2022 års slutskattsedel kan vara utskickad i december 2023 men avräknas inte förrän 2024-03-12. Då ska slutlig skatt vara uppbokad på konto 2510(2512) tillsammans med Årets skatt (2023).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Emma__30
UTFORSKARE

I december drogs slutskatten för 2022, så då antar jag att 2510 i mitt fall bör vara tomt inför kommande bokslut. Har jag fattat rätt då?

Min revisor vill att jag för över den bokade prelskatten till 2510 i samband med bokslutet, kan man låta den ligga kvar på prelskattekontot (2550 i vårt fall) tills den tillgodoförda prelskatten debiteras på skattekontot?

Hej

 

Kontrollera att slutskatten för 2022 verkligen drogs på skattekontot i december. I många fall aviseras den i december men dras inte förrän i mars nästkommande år. I så fall ska den ligga kvar som skuld på konto 2510.

 

Samma gäller debiterad preliminärskatt. Om slutskattsedeln 2022 inte regleras på skattekonto förrän 2024-03-12 ska konto 2550 ha ett debetsaldo på 12*2022 års månadsdebitering + 11*2023 års månadsdebitering.

 

Men om det är som du säger att 2022 års slutskattsedel verkligen reglerades på skattekontot i december då är det tomt på 2510 och bara 11*2023 års månadsdebitering på konto 2550.

 

Kontrollera vad din revisor menar med "för över". Jag brukar låta grundbokföringen vara som den är men flytta beloppen i ÅR beroende på vilket belopp som är störst. Om debiterad preliminärskatt är högre än beräknad slutskatt ska det ju ligga kvar som en tillgång och då blir det 2510 som flyttas till 2550.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Emma__30
UTFORSKARE

Äntligen ett rakt svar! Jag har försökt få info om detta sedan jag började här och får bara en massa luddiga svar. 

Enligt skattekontot 2023-12 så har det dragits, så jag bokar bort det. 

Låter prelskatten ligga kvar, vilket underlättar avstämningen i Visma Bokslut som hittills alltid har haft åsikt om att 2510 inte stämmer 🙂