Hej. Jag är helt ny på det här med bokföring och behöver dubbelkolla ett par saker. Jag har enskild firma där jag säljer sökmotoroptimeringstjänster och onlinekurser.
Nästan alla mina kunder är i USA (jag har ett par kunder i England också, men inga i Sverige).
Alla kunder köper tjänsterna eller kurserna gör det för att använda det för att förbättra sina webbsidor, men jag har förstått att jag måste dubbelkolla ifall de har registrerat företag i USA/England (eller motsvarande enskild firma). Stämmer det?
Jag tar betalt via Stripe och i enstaka fall PayPal och hittade ett par trådar här som förklarade hur man ska bokföra om man använder Stripe, men jag vill ändå dubbelkolla så att jag förstått allt rätt, innan jag registrerar det i systemet.
Har jag förstått det rätt att jag måste hantera bokföringen på detta sätt om USA/England kunden har företag registrerat:
D 1934: 2.968 kr (beloppet som kommit in till Stripe omräknat av dem till SEK)
K 3045: 2.968 kr (försäljningsbeloppet som kunden betalat omvandlat till SEK av Stripe)
D 6570: 87 kr (avgiften som Stripe tar ut)
Och om USA/England kunden INTE har företag registrerat, har jag förstått att jag behöver bokföra på detta sätt:
D 1934: 2.968 kr (beloppet som kommit in till Stripe omräknat av dem till SEK)
K 3045: 2.968 kr (försäljningsbeloppet som kunden betalat omvandlat till SEK av Stripe)
D 6570: 87 kr (avgiften som Stripe tar ut)
D 2645: 742 kr (fiktiv ingående moms för utlandsförsäljning)
K 2614: 742 kr (fiktiv utgående moms omvänd skatteskyldighet)
I båda fallen, när pengarna från Stripe landar på mitt företagskonto, ska jag bokföra såhär?:
K 1934: 2.881 kr (beloppet som betalades in av kund minus Stripe avgiften)
D 1930: 2.881 kr
Frågor:
Stort tack för hjälpen!
Hej!
Tack för dina frågor.
Här kan du läsa om hur man hanterar försäljning utanför EU till privatpersoner samt företag. Där ser du att försäljning till företag så skall man sälja utan moms, och redovisa försäljningen i ruta 40. Så första förslaget verkar korrekt, däremot hade jag sagt att du inte bör redovisa avgiften som tas ut mot 6570 då det inte är en bankkostnad utan mot något annat 60XX konto. Tänk också på att det antagligen är omvänd skattskyldighet på dessa avgifter vilket du kan se på underlaget från Stripe.
När det gäller försäljning av tjänst till privatpersoner så kan du i vissa fall behöva ta ut svensk moms, och i vissa fall det landets moms som köparen finns. Det låter som att du säljer digitala tjänster så jag rekommenderar dig att kolla i vägledningen jag skickade under undantag och rubriken digitala tjänster. Så förslag nummer två är inte helt korrekt, då detta också kan betyda att du behöver registrera dig i momssystemet One Stop Shop som du kan läsa om här.
Inbetalningen till ditt företagskonto från Stripe kontot ser korrekt ut.
Vilket datum du bokför dessa händelser beror på vad du har för redovisningsmetod och om du skickar några fakturor eller bara har direktbetalningar. Om du har kontantmetoden så bokför du alltid på betalningsdatumet på både försäljningen och överföringen. Har du faktureringsmetoden och inte har direktbetalningar utan skickar fakturor och får betalning i efterhand så blir det på fakturadatumet försäljningen och överföringsdatumet på överföringen. Med tanke på att du använder Stripe så antar jag att du inte skickar fakturor vilket betyder att du ändå bokför på inbetalningsdatumet som syns på Stripekontot.
Nej, det är inte nödvändigt eftersom originalfakturorna är skapade utanför programmet och måste sparas i sin originalform.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!
Josefine
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.