Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföring av tillgångar i mobil betaltjänst - ideell verksamhet

Hej! 


Jag bokför åt en ideell verksamhet som är ett utskott av en högskola. Vi har lyckats få ett avtal med den mobila betaltjänsten Beam Wallet som finns i Göteborg. Som del av detta avtal har vi nu fått tillgångar i form av "beam-pengar" som kan nyttjas på restauranger som använder sig av denna betaltjänst. Min fråga är nu hur dessa tillgångar ska bokföras och hur vi sedan kan göra köp av t.ex mat till diverse evenemang vi håller?

Värt att notera är att tillgångarna erfordrades via ett samarbete (utbyte i form av tjänst) och således ingen betalning. Detta genom att marknadsföra deras app och betalningstjänsten samt ge ut en "promokod" som vid inskrivning i app ger både studenten och föreningen 200 virtuella pengar på appen. Dessa kan sedan användas för att bland annat köpa mat till diverse evenemang på restauranger som använder betaltjänsten.  


Tack för hjälp, 
Carl
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tillgången bokförs antingen som en fordran på betaltjänsten eller som ett likvidkonto - om tillgången kan jämställas med likvida medel eftersom mat kan köpas för dessa virtuella pengar.
Motkontot torde vara ett intäktskonto i klass 3xxx eftersom de inte är lånade - inte utgör en skuld till Beam Wallet.

Mikael