Hej på er,
Jag har köpt en faktura med brochurer för att dela ut för reklamation. Detta är direkt betalt från företagskontot. Företaget är en utländsk juridiskt person inom EU som har sitt organisationsnummer och är momsregistrerat i Sverige. Hela fakturan är på engelska förutom beloppet står i SEK.
Det är kalkulerat VAT på 25% också i fakturan.
Ska jag bokföra ingående moms som vanligt oavsett att det är annan företag inom EU men den är momsregistrerad i Sverige, eller betraktas den som inköp av varor/tjänster från annan företag inom EU ? Tack.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Som jag tolkar frågeställningen så står det ett svenskt momsregistreringsnummer på fakturan och då skall du anse detta vara ett inköp från ett svenskt företag och redovisa ingående moms som vanligt.
/Joachim
Öeverantören har en hemsida helt på svenska. Sen på fakturan som finns leverantörs uppgifter står att leverantören har ett VAT nummer SE2050....
När jag googlar företagsuppgifter kommer till att det är ett utländsk företag men har fått organisationsnummer och är momsregistrerat i Sverige.
P.g.a detta antar jag att detta ska bokföras som en vanligt svenskt inköp med moms 2641 ingående moms.
ringde och dubbelkollades hos skatteverket att företag var momsregistrerat i Sverige och de bevisade samma sak. Så, Ja det ska bokföras som ett vanligt inköp.
Tack.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.