Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

Bokföring momsåterbetalning med utbetalningsspärr

Hej hej, finns det någon som vet hur man bokför en momsåterbetalning om man har lagt in en utbetalningsspärr hos SKV? Alltså om beloppet som skulle betalas tillbaka till mig "sparas" på skattekontot (för att användas för annat som SKV behöver ha betalt för senare)? Har lagt in spärren ganska nyligen och vet inte hur jag ska hantera detta. Jag är alltid tacksam för era svar. Mvh Alexandra.

7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Har du satt en Återbetalningsspärr finns det ingen återbetalning att bokföra utan momsbeloppet kvarstår på konto 2012 Avräkning skatter och avgifter (Enskild firma) eller 1630 Skattekonto (AB).

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

… betyder det alltså att jag inte behöver bokföra/göra någonting alls i programmet? Ursäkta att jag frågar men eftersom jag inte är proffs på bokföring(sspråk). 🙂

Hej

 

Tanken med eEkonomi är väl att man inte ska behöva vara proffs på bokföring utan proffs i sin verksamhet.

 

När du gör din momsredovisning i programmet och har moms att återfå hamnar beloppet som en Debet-post på konto 1650 eller 2650.

 

När du sen skickar in din momsdeklaration bokar du bort från ovanstående momskonton till företagets skattekonto:

 

Kredit 2650

Debet 2012 (EF) eller 1630 (AB)

 

Om du har en återbetalningsspärr så gör du inget mer men ovanstående transaktion ska du göra vid deklarationsdatum.

 

Utan spärr hade pengarna betalats ut och då bokförts som:

 

Kredit 2012 eller 1630

Debet 1930 Företagskonto

 

men det blir alltså inte aktuellt i ditt fall.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack! 🙂

Hej, förlåt att jag skriver igen. Jag antar att det gäller samma ”regler” för inkomstdeklarationen, alltså själva bokningen på skattekonto isf bankkonto? > om man har en spärr och råkar få en skatteåterbäring som ska stå kvar på SKVs konto. Vad gör man om man har bokat fel här, dvs hur korrigerar man att pengarna inte hamnade på bankkontot utan på skattekontot? Många hälsningar 🍀

Hej

 

Du tar fram den "felaktiga" verifikationen och under Åtgärder gör du en korrigeringsverifikation.

 

Klicka i rutan före 1930 och bokför på 1630 eller 2012 beroende på företagsform.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

👍🙂