Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sveenne
MEDLEM

Bokföringsdatum - då skatt dras från skattekonto vid lönekörning

Hej, 

 

Varför måste denna fyllas i manuellt varje gång vid lönekörning, se nedan? Det styrs väl från när skatteverket drar pengarna från kontot, eller vad har jag missat? Vilket datum bör jag använda?

Sveenne_0-1716143967979.png

Mvh

 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Bokföringsdatum behöver inte alltid vara det datumet som lönen betalas ut eller skatteverket drar pengar från skattekontot utan det datumet är vilket datum man vill ha in kostnaden för lönen på.

/Joachim

AnnicaL
CHAMPION

Lönen bokförs på den dag du lagt upp som utbetalningsdag. Däremot är det mer valfritt vilket datum du använder för att bokföra själva arbetsgivardeklarationen - det kan vara den dag du gör deklarationen hos Skatteverket eller den dag beloppen förfaller till betalning, normalt den 12e i månaden efter löneutbetalningen. Det datum du anger är den dag skulden övergår från kontona 2710+2731 till skattekontot 1630. 

Sveenne
MEDLEM

Jag brukar matcha dom faktiska transaktionerna från skattekontot till motsvarande AGI som skapas från eEkonomi. Datumet blir då det valda snarare än det de-facto datumet när det drogs från skattekontot. Tycker det är lite skumt då bokföringen ska vara så exakt och korrekt som möjligt, vilket den inte blir om jag ska uttnytja programmets automatiseringsfunktioner. Tänkte om jag hade missat något eller om det fanns något tydligt användarfall då det är logiskt att det är som det är.

 

Kostnaden uppstår vid lönedatumet och skulden regleras när skatteverket drar pengarna. Nu regleras skulden beroende på valt datum.

 

Det blir osmidigt om man exempelvis ska felsöka skatter m.m. när datumen inte stämmer överens.

Hej

På skattekontot skall det bokföras på det datumet som pengarna faktiskt dras från skattekontot så någon matchning skall du inte behöva göra utan enbart bokföra händelserna från skattekontot mot 2710 och 2731 beroende på om transaktionern avser skatt eller Arbetsgivaravgift. 

Inte helt med på vad det är du matchar dessa transaktioner mot. eEkonomi skapar inte något gällande lön men det kanske är lön smart du menar att du matchar transaktioner mot?

/Joachim

Sveenne
MEDLEM

Ja, det är lön smart jag kör.

 

Eftersom jag inte får några matchningsförslag på det som dras från skattekontot vad gäller skatt på lön så klickar jag i båda hendelserna och kan på så vis matcha med AGI. Så jag har blivit instruerad att göra sedan tidigare.

Hej

Ok då måste du göra valet av datum som du skriver och du anger datumet händelserna dras från skattekontot.

/Joachim

Sveenne
MEDLEM

Tack för svar, men inte det svaret jag ville höra då det är svårt/onödigt krånligt att behöva förutse rätt datum. 

 

Jag lägger det som feedback i programmet och se om det kan leda till något...

 

Mvh

Du behöver aldrig förutse vilket datum skatt o AG ska dras från skattekontot, det är fasta datum som bestäms för hela året. Om den 12e i månaden efter utbetalningen av lönen råkar vara en helgdag dras beloppen, liksom F-skatten,  nästkommande vardag.