Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

0700488858
MEDLEM

Bokför bolt och uber

Hej

Kan ni förklara bokföring sätt

Till bolt och uber med exempel. 

Tack 

7 SVAR 7
Pamela J
MODERATOR

Hej,

Tack för din fråga.

Normalt sett bokför man först upp den totala försäljningen och utgående momsen mot ett fordranskonto. Därefter när man bokför utbetalningen så bokar man bort fordran samt avgiften/moms. Det är svårt att ge dig ett mer konkret svar utan att se underlag men du kan hitta mer information i nedan länkar:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfor-Uber-avrakning/m-p/161759

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-bolt-och-uber-avrakningar/m-p/212614

Information Bolt 

Det är viktigt att den totala försäljningen/utgående momsen redovisas samt att avgifter redovisas separat. Tänk även på att det är viktigt att korrekt moms redovisas.  

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Hej

Tack för ditt svar. 

Är det Ok som man betalar moms till 

beloppet som bolt sätter in på 1930.

(Efter minskning av 23% eget provision)

Eller ska man betalar momsen enligt körpassraporten?

Tack 

Hej

Det är momsen från körpassrapporten du skall redovisa. Så omsättningen blir rätt.

/Joachim

Hej

Tack för svaret. 

Det betyder att man betalar 6%

Moms till bolts avgifter (23%).

Hur den extra moms betalningen kommer att redovisas.

Tack

Hej

Är det till ett svenskt bolag (Bolt) du får betalt av och som drar av momsen på sina avgifter. Eller betalar du till ett bolag i ett annat land?

/Joachim

Hej

Tack för ditt svar!

Bolt är ett företag i EU.

Och som jag vet vi kommer inte 

Få ingående moms från bolt avräkning. Där för ska jag veta 

Vad ska bli med den momsen som man betalar till bolts (23%) provision. 

Tack 

Hej

Då skall du redovisa Eu moms på de avgifter som Bolt drar av se till att kontot du använder för avgiften har momskod 21 (25%)
Din provision/Bonus skall du inte redovisa någon moms på mest troligt men det skulle jag vända mig till skatteverket för svar på för säkerhets skull.

/Joachim