Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokfört felaktigt på inventarier, korrigera eller skriva av direkt?

Hej

 

Jag har bokfört en del inventarier.

Fråga 1:

Har bokfört som inventarie men de är egentligen korttidsinventarier och ska skrivas av direkt.

Hur gör jag bäst för att få det rätt.

Kan jag bara skriva av dem direkt eller ska jag korrigera och bokföra på nytt som korttidsinventarie.


Fråga 2:

Tyvärr har jag även från 2018 som blivit fel. Detta går ju inte korrigera, vad är mest rätt då. Skriva av dem?

10 SVAR 10
AnnicaL
CHAMPION

Rätta bokföringen av årets inköp. De gamla kan du omklassificera och då skriva kommentar i årsredovisningen, men bäst är att hålla kvar det gamla beslutet och fortsätta skriva av. 

Hej

 

Låter bra jag är med på iden, nu är bara frågan hur jag gör så det blir rätt.

Jag tänker såhär, är det någon som kan bekräfta rätt eller fel.

 

Fråga 1 löser jag:

Det som är bokfört:

1930 K 743,75

2641 D 148,75

1220 D 595

Korrigeringsverikfikation:

1220 K 595

5410 D 595

 

Fråga 2 tidigare felaktigheter:

Jag har totalt 14 891:- som är fel från 2018.

Kan jag helt enkelt göra en manuell verifikation:

1220 K 14 891

1229 D 14 891

 

 

Hej Mattias, 

Fråga 1, det ser helt korrekt ut så är inga konstigheter. 

Fråga 2 är jag lite fundersam på måste jag erkänna, jag förstår din tanke med konteringen men vill inte ta mig vatten över huvudet. @AnnicaL du verkade ju ha bra koll här, vill du kanske inflika och kika på det så vi alla förstått det korrekt? 🙂 

/My 

att göra en sån komplett avskrivning är inte rätt.  Antingen skriver du av med tex 30% per år eller klassificerar om inköpet till förbrukningsinventarier som i fråga 1. Om du skriver av med 30% per år måste du också räkna ut skattemässigt högsta avskrivning, som utgår från 5 års avskrivningstid dvs bara 20% per år. 

Lycka till! 

 

Tack snälla ni som tar er tid att svara.

 

Fråga 1 är ju inga problem det löser jag med bra programvarustöd.

 

Fråga 2 skulle jag behöva veta mer konkret med vilka konton jag väljer och vad som är debet och kredit.

Tänker att jag ändå väljer att skriva av på 5år som föreslaget och då 20% per år. Är ju bra om det blir rätt och riktigt.

 

Då gör jag en manuell verifikation på 31/12 ellerhur?

Jag har totalt 14 891:- som är fel från 2018. 

Jag ska då skriva av 2978:-

 

1220 K 2978:-

1229 D 2978:-

 

Blir det rätt då?

Att minska på inventarier och öka på ack avskrivningar verktyg.

 

Nej, du bokför

1229 K 2978

7830  (avskrivningar maskiner/inventarier) D 2978

 

Hej

 

Är du säker?

Kredit på ackumlerade avskrivningar (1229) och debit på avskrivning för maskiner och inventarier (7830).

Är inte ackumulerade avskrivningar sådant som sedan tidigare redan är avskrivet?

 

Är det inte så att det borde vara:

Kredit på inventarier och verktyg (1220) och debit på avskrivningar på inventarier och verktyg (7832)?

 

 

@MattiasBackman

 

Det som @Thomas51 skriver fungerar utmärkt. Vill du byta ut 7830 mot 7832 så går det också bra. 

 

/Tinna

 

 

Toppen tack men vad är då skillnaden mellan att välja att kreditera konto 1229 eller 1220?

Hej Mattias,

 

På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier. 

 

/Tinna