Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokfört föregående års resultat fel

Jag har förra årets bokslut gjort något riktigt fel. Jag har bokfört föregåendes resultat fel. Nu är det året deklaration och bokslut stängt och då kan jag inte öppna den ju. Vad gör jag och mina frågor:

1. Måste jag begära att få rätta deklarationen hos skatteverket trots att företaget fortfarande har negativ resultat?

2. För att det ska redovisningsmässigt rätt måste jag ju rätta detta. Hur gör jag detta?

Det fel som jag måste rätta till har jag gjort för föregående år:

Bokför 130 491,15 kr på kredit på konto 2099 och debet på konto 2098. 

Summan som bodde ha bokfört är 16 719,29 kr.

Hur åtgärdar jag detta inför årets bokslut?

 

 

11 SVAR 11
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej, 

Som du själv är lite inne på så behöver du kontrollera detta med skatteverket först och främst, hur vill dem att detta ska rättas, ska en rättelse skickas in? När vi fått svar på detta kan jag hjälpa dig med korrigeringen rent bokföringsmässigt också såklart. 


Vilket förgående år gäller det? Jag tolkar det som att det är föregående års resultat från 2018 du bokfört på första dagen år 2019 som inte stämmer. Är det rätt uppfattat? 
Stämmer 2018 års bokning av årets resultat med beloppen? 

 

Återkom gärna när du har lite mer information så kikar vi vidare på det! 🙂 
/My 


 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har kontaktat skatteverket och ska skicka in en rättelse av deklaration till dem.

 

Gällande bokföringen. 

För räkenskapsåret 2017-05-01 - 2018-04-30 har jag årets resultat ( 16 719,29 kr) som jag tror bodde ha bokförts som första ver. för år 2018005-01 - 2019-04-30 men då har jag istället bokfört 130 491,15 kr.

 

Detta måste jag rätta.  

Då rättar du detta genom en korrigeringsverifikation, där du bokför bort mellanskillnaden på kontona du bokfört för hög summa på. Om jag förstått det rätt har du bokfört förgående års resultat enligt nedan
2098 Debet - 139 491,15
2099 Kredit - 139 491,15

Då ska du korrigera detta med hjälp av en korrigeringsverifikation genom att ta bort mellanskillnaden på 130 491,15 och beloppet 16 719,29 som är korrekt, mellanskillnaden blir då 113 771,86 och du korrigerar genom att lägga tvärtom i debet/kredit på respektive konto. 

Korrigeringsverifikation
2098 Kredit - 113 771,86
2099 Debet - 113 771,86

 

 

Jag ser att du använder Visma eEkonomi och du kan i vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation läsa steg för steg hur du gör rent programmässigt.

 

Jag var också inne på när i tiden och på vilket datum denna verifikation ska skapas eftersom detta tillhör ett äldre år som är låst. Jag tolkar det som att rättelsen ska göras i den period som felet upptäcks i, läs gärna mer från bas.se och artikeln På vilket sätt ska fel rättas i redovisningen och beskattningen? för vidare information om det. 

 

Hoppas detta hjälper dig lösa problemet. 🙂 
Ha en fin fredag och trevlig helg! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är du säker på att det ska vara 113 771,86 kr? Jag får till det 122 771,86 (130 491,15 - 16 719,29)

Hej,

 

Du ska alltså bokföra mellanskillnaden mellan det beloppet som du själv skriver att du bokfört fel och det korrekta beloppet. Tar du 130491,15 kr minus 16719,29 kr så blir det 113771,86 kr. Tar du 139491,15 kr minus 16719,29 kr så har du 122771,86.

 

Vad som är korrekta siffror hos dig tror jag du har bäst koll på. Du får räkna lite på det så ska du se att du får ihop det. 

 

/Tinna

Jag hoppar på denna tråd med en följdfråga.

 

Jag upptäckte att jag också har bokfört fel resultat för ett tidigare år. Summan bokförs ju först den 31/12 under kontona:

8999 K

2099 D

 

Den 1/1 året därpå gör man ju en ombokning av fg års resultat med kontona:

2098 D

2099 K

 

Ska jag göra en korrigeringsverifikation av båda eller endast den sista (1/1)?

 

/Sofia

Hej!

 

Tack för din fråga. Det beror lite på. Om du upptäckte felet innan du deklarerat för året, så bör du korrigera både i det gamla året, dvs verifikationen med 8999 och 2099, samt verifikationen i det nya året. Om du redan deklarerat för året, men har angett rätt i både årsredovisningen samt deklarationen fast bara bokföringen inte stämmer så skall du korrigera båda två då med. 

 

Du kan dock inte inte ändra i ett stängt år, som redan är deklarerat och har samma bokförda siffror som i deklarationen/årsredovisningen utan då får du istället bokföra den differensen som finns mot 8910/8920 i det nuvarande räkenskapsåret. Om du menar att du fått ditt slutliga skattebesked nu, och det då är en differens med vad du har bokfört och vad som blev din slutliga skatt så korrigerar man inte någon verifikation utan hanterar differensen vid bokföringen av slutliga skattehändelsen i skattekontot. Så då blir det tex följande om den bokförda skatten var 20 000 men den slutliga blev 25 000 :

 

251X med 20 000 i debet

8910/8920 med 5 000 i debet

1630 med 25 000 kredit

 

( Obs förenklat exempel, bara för att visa hur man hanterar den differensen gällande skatten )

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine 

Tack för svaret.

 

Det är en upptäckt jag gjort på ett gammalt räkenskapsår som redan är stängt och deklarerat.

 

Kan du visa exakt hur jag bokför differensen mot 8910/8920?

 

Jag hade av misstag angett resultatet som -56 364,07 men det var i själva verket -67 674,07 (därav en diff på 11 310 i resultat- och balansrapporten).

 

Denna diff har ju påverkat balansrapporten på nästkommande år, om jag bokför på 8910/8920 kommer balansräkningen att balansera efter det?

Hej igen!

 

Inser nu att jag antog i din frågeställning att differensen gällande resultatet beror på att skatten är fel och därmed blev resultatet felbokfört, vilket det självklart inte behöver vara. Jag är lite fundersam kring hur fick du fram att det är 67 och inte 56 tusen gällande resultatet, dvs hur fick du reda på att det var fel. För mig låter det då som att det är deklarerat rätt samt att årsredovisningen är korrekt och det bara är fel i bokföringen och det är därför du upptäckt det. Det är då okej att korrigera i ett stängt år, eftersom bokföringen då inte stämmer med vad som är inskickat. 

 

Det är tyvärr svårt för mig att ge något mer konkret förslag utan att ha tillgång till din bokföring, så om det är lite mer komplicerat än att det bara är felbokfört men deklarerat rätt, som jag skrev ovan, så skulle jag rekommendera dig att kontakta en konsult som kan se din bokföring och hitta den bästa lösningen för dig. Om du hellre vill bli kontaktad av någon av våra konsulter som vi samarbetar med så kan du återkomma, så hjälper vi dig att komma i kontakt.

 

Ha en fin dag och lycka till!

/ Josefine

 

 

 

 

Hej!

 

Hur jag fick ett helt annat resultat minns jag inte, det beräknade resultatet står klart och tydligt i rapporten och ändå bokförde jag ett annat, jag snurrade hur som helst till det.

 

Jag upptäckte felet långt senare när jag såg att balansrapporten inte nollade ut varandra och tittade närmare på vad det berodde på.

 

Både det bokförda resultatet och årsredovisningen/deklarationen för det året är alltså fel. Jag antar att detta då ändras i det år man upptäcker felet, dvs nu 2021, men min fråga är helt enkelt hur jag bokför det?

 

Ska jag göra en korrigeringsverifikation av både 8999 K + 2099 D och 2098 D + 2099 K eller endast en av dem, och hur gör jag en sådan som bokförs nu det år som jag upptäckte felet?

Hej igen!

 

Som jag beskrev innan så kan jag tyvärr inte ge dig ett konkret bokföringsförslag då jag inte riktigt vet hur din bokföring ser ut och det är därför svårt att ge dig ett rakt svar. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig vidare. Som du säger så om nu både resultatet och årsredovisningen är felaktiga för det året, så bör korrigeringen oftast ske i det året man upptäcker det, du kan dubbelkolla med Skatteverket om det då det ibland är så att man kan behöva göra om i deklaration och årsredovisningen gällande det året beroende på. 

 

OM det enda som är felet är att du hade rätt beräknat resultat men inte bokförde rätt och det inte handlar om något annat fel så bör det bli rätt att du i det öppna året bokför differensen mot 8999 samt 2098 ( istället för att göra två verifikationer ), för att få rätt men kan tyvärr inte säga om det kommer stämma efter det då jag inte kan se din bokföring som sagt. Utan det är enbart baserat på vad du har gett för info, så jag rekommenderar dig hellre att kontakta en konsult. 

 

Ha det fint och lycka till!

/ Josefine