Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Chris_13
UTFORSKARE

Bokslut, kundfordring och "ingående balans i den löpande bokföringen"

Hej!

 

Enskild firma, kvartalsvis momsredovisning, kontantmetoden

 

2019 hade jag en kundfordring på 15925 kr ex moms.
I resultaträkningen för 2019 är den del av årets intäkter.
Betalning erhölls 2020-01-15 och konto 1510 Kundfordringar krediterades.

 

I bokslutet för 2019 skrev jag i R1/R2:
Bokförd försäljning/intäkt: 200 000 kr
Obetalda fakturor vid årets slut: 15925 kr

 

I bokslutet för 2020 står det i R1/R2:
Obetalda fakturor vid årets början: 15925 kr

 

Och nu förstår jag inte den här informationen i det förenklade bokslutet "Observera att om du redovisar moms varje månad eller kvartal, och du vid årets början har fört in föregående års utgående kundfordringar som ingående balans i den löpande bokföringen, ska du inte fylla i något belopp för Obetalda fakturor vid årets början. Föregående års kundfordran är då inte med i årets försäljning och någon justering ska därför inte göras i bokslutsunderlaget. Har du bokfört på detta sätt behöver du själv gå in och ta bort eventuellt förifyllt belopp för Obetalda fakturor vid årets början, annars låter du det förifyllda beloppet stå kvar."

 

1. Vad menas med "ingående balans i den löpande bokföringen"? Jag förstår inte om jag gjort det.

2. Spontant tänker jag att jag bör ta bort det förifyllda beloppet då kundfordringen tillhör 2019 års resultat. Tänker jag rätt?

 

Med vänlig hälsning, 

Chris 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej

spontant skulle din kundfordran varit inkl moms eftersom momsen vid kontantmetoden ska redovisas på det år så fakturan ställts ut, inte vid betalning. Men hur som helst, den ingick i din ingående balans vilket du ju ser i din balansräkning för 2020.

Då ska du alltså nolla värdet eftersom intäkten inte ska räknas med i 2020 års intäkt. 

Hej och tack för svaret! 

 

Jag lade in kundfordran enligt nedan i B7

bokslut-2019-a.png

och då lades det in exklusive moms per automatik i R1/R2: 

bokslut-2019-b.png

 

Blev det fel? 

Hejsan @Chris_13

Om jag förstår det rätt så visar du hur det såg ut i 2019 års deklaration för dig. Jag har återskapat detta hos mig och det ser helt korrekt ut, jag visar en bild nedan där jag haft en kundfordring på 10 000 inkl moms och det ser ut som följer i ruta B7 och R1 på NE-blanketten: 


Hoppas detta förtydligar! 🙂 
/My 
 

Tack för förtydligandet! 😊