2022-01-03
13:24
1Gilla
Den här kostnaden låg på ungefär 2000 kr/år så då låter jag bli att periodisera det. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2021-12-30
18:43
Hur fungerar det med inköp av mjukvaruabonnemang (1 år) såhär strax innan årsskiftet. Jag har behov av mjukvaran nu, alltså år 2021. Men jag kommer högts troligt även använda den år 2022. Så jag tänker att kostnaden hör till 2021 och påverkar detta resultat. Är det jag som avgör om det är en förutbetald kostnad eller är det exempelvis Skatteverket som gör den bedömningen? Detta gäller enskild firma och kontantmetoden
... Visa mer
2021-11-06
14:01
Stort tack för svaret! Jag får läsa på lite om överavskrivning. Vad menar du med att jag kan öka eventuellt underskott kommande år? Att jag sparar underskottet för att förhoppningsvis kunna kvitta det mot framtida överskott?
... Visa mer
2021-11-06
13:02
Jag ber om ursäkt om detta inte hör hemma här. Men jag är lite osäker på hur det fungerar med avskrivningar. Jag har en enskild firma som det gått bra för i år, så jag tänkte att jag skulle passa på och köpa en ny dator. Den beräknas kosta ungefär 30 000 kr ex moms. Alltså mer än ett halvt prisbasbelopp. Jag har förstått det som att jag då måste göra en avskrivning på datorn, och jag behöver därför bedöma dess livslängd. Låt säga 5 år, vilket gör kostnaden till 6000 kr/år. Nu är det så att jag blivit anställd av min största kund. Så jag är inte säker på hur intäkterna för nästkommande år kommer se ut, men jag hoppas kunna fortsätta utföra uppdrag inom min enskilda firma, vilket jag behöver datorn för. Om det visar sig att det inte blir så mycket uppdrag, och jag således går med underskott kommande 1-2 år, hur funkar det då med avskrivningen på datorn? 1. Förstår jag det rätt att jag endast kan "dra av på skatten" 6000 kr för i år? 2. Och om jag inte får ett överskott kommande år, så kan jag heller inte dra av på skatten den kostnad som avskrivningen utgör? (bonusfråga för den som vill uttala sig: är det dumt av mig att göra detta inköp när det är osäkert hur det blir med intäkterna framöver?)
... Visa mer
2021-04-02
00:13
Tack för förtydligandet! 😊
... Visa mer
2021-03-28
16:28
Hej och tack för svaret! Jag lade in kundfordran enligt nedan i B7 och då lades det in exklusive moms per automatik i R1/R2: Blev det fel?
... Visa mer
2021-03-28
11:36
Hej! Enskild firma, kvartalsvis momsredovisning, kontantmetoden 2019 hade jag en kundfordring på 15925 kr ex moms. I resultaträkningen för 2019 är den del av årets intäkter. Betalning erhölls 2020-01-15 och konto 1510 Kundfordringar krediterades. I bokslutet för 2019 skrev jag i R1/R2: Bokförd försäljning/intäkt: 200 000 kr Obetalda fakturor vid årets slut: 15925 kr I bokslutet för 2020 står det i R1/R2: Obetalda fakturor vid årets början: 15925 kr Och nu förstår jag inte den här informationen i det förenklade bokslutet "Observera att om du redovisar moms varje månad eller kvartal, och du vid årets början har fört in föregående års utgående kundfordringar som ingående balans i den löpande bokföringen, ska du inte fylla i något belopp för Obetalda fakturor vid årets början. Föregående års kundfordran är då inte med i årets försäljning och någon justering ska därför inte göras i bokslutsunderlaget. Har du bokfört på detta sätt behöver du själv gå in och ta bort eventuellt förifyllt belopp för Obetalda fakturor vid årets början, annars låter du det förifyllda beloppet stå kvar." 1. Vad menas med "ingående balans i den löpande bokföringen"? Jag förstår inte om jag gjort det. 2. Spontant tänker jag att jag bör ta bort det förifyllda beloppet då kundfordringen tillhör 2019 års resultat. Tänker jag rätt? Med vänlig hälsning, Chris
... Visa mer
2020-04-25
13:33
Hej! Jag har enskild firma, kontantmetoden, och gör mitt förenklade årsbokslut. På R1 där jag ska uppge ”Bokförd försäljning/intäkt” blir jag lite osäker. Enligt min resultatrapport i Visma har jag några stackars kronor i kontot ”3740 Öres- och kronutjämning”. Detta har jag inte fått inbetalt just eftersom det avrundats på fakturorna. I bokslutet, ska jag där uppge mina intäkter inklusive det i konto 3740 trots att jag inte fått in de intäkterna? Annars stämmer inte mitt bokförda resultat med det i mitt årsbokslut.
... Visa mer
2019-02-12
09:37
Ok, tusen tack! Då tror jag att jag är med. 🙂 om du nu blandar in ett förenklat bokslut kan du ju välja själv vilket år du vill kostnadsföra den på Jag trodde att jag behövde bokföra den 2018, eftersom fakturadatumet är från det året. Men ja, jag tänker att kostnaden mer hör hemma på år 2019.
... Visa mer
2019-02-12
09:07
1. Ok! Så konto 1700 trots att jag inte betalade fakturan 2018 och beloppet understiger 5000 kr? 2. Blandar jag in 1930 någon gång, för att visa att tillgångarna på bankkontot minskar?
... Visa mer
2019-02-12
08:02
Tack! Det känns som att jag trasslat till det nu... Inatt försökte jag "rätta till" och lade in avin från Swedbank på 1200 kr som en faktura. Och bokade enligt nedan. År 2018 2440 - Leverantörsskulder - Kredit 6570 - Bankkostnader - Debet År 2019 (vid betalningen) 2440 - Leverantörsskulder - Debet 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto - Kredit Så nu påverkade det resultatet (i resultaträkningen) för 2018. Och det känns inte rätt. Så, som sagt, jag betalade fakturan år 2019 och bokför enligt kontantmetoden. Hur menar du att jag istället skulle ha gjort? Skulle jag ha bokat 2440 kredit och 1700 debet år 2018? När kommer i så fall 6570 in i bilden?
... Visa mer
2019-02-11
20:57
När jag skulle göra bokslutet för 2018 stötte jag på patrull, med anledning av kostnaden ovan. Som jag förstår det ska jag lägga till beloppet till "B15 - Leverantörsskulder" i bokslutet eftersom avin skapades 2018 (men avser 2019). Och då behöver jag ju specificera fakturanummer och så. Blir det inte till problem på något vis då, om jag inte bokfört skulden som en faktura utan som en kassa- och bankhändelse? Eftersom jag inte uppger fakturanumret någonstans i Visma eEkonomi annat än när jag kopplar bild (med avin) så att säga...
... Visa mer
2019-01-24
12:26
Ok, skönt att höra! Tack för hjälpen!
... Visa mer
2019-01-23
23:52
1Gilla
Hej!
Jag har Swedbanks företagspaket för bankgiro, kontokort osv. Jag får en "avi" (det står avi och inget om faktura på papperet) och sedan dras årskostnaden för tjänsten via autogiro från mitt bankkonto.
År 1 bokförde jag detta som att skapa en leverantörsfaktura. Som leverantörsfakturanummer uppgav jag det datum då avin skapades.
År 2 fick jag för mig att det skulle räcka med att bara skapa en kassa- och bankhändelse där jag valde "Övrigt uttag" och "Bankkostnader". Det lät så passande.
År 3, i år, upprepade jag vad jag gjorde förra året med kassa- och bankhändelser. Och nu har jag en gnagande känsla av att jag gjort fel. I synnerhet efter att jag läste den här tråden:
https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/27lyxiw1655gs
Mina frågor:
1. Är det
fel
att bokföra detta som en kassa- och bankhändelse?
2. Skulle jag lagt in det som en leverantörsfaktura istället?
3. Kan jag på något vis hamna i onåd över att jag eventuellt bokförde felaktigt föregående år?
Jag har för övrigt kontantmetoden som bokföringsmetod och använder Visma eEkonomi Smart.
Tacksam för hjälp!
... Visa mer