Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mimi_68
UTFORSKARE

Bolag som endast investerar - hur bokför jag årsresultatet.

Hej,

 

Jag har ett bolag som jag använder för att investera i aktier och optioner osv. Jag har en fråga hur jag ska göra  nu när jag ska stänga årsbokslutet för 2022. 

 

Jag hade 25 000 kr och investerade en del av summan för att köp a optioner som jag gjorde en förlsut med. Se nedan transaktioner:

1. Bokförde aktiekapitalet på 25 000 kr på K2081 & D1930

2. Boförde köp av optioner på ca 18000 kr på D1350 & K1930

2. Bokförde förlust av optioner på 10000kr där endast 8000kr betalades tillbacka till mig. Bokförde det på D1930 (återbetalning på ca 8000kr) , D8222 (förslust på 10000kr) samt K1350 (18000kr)

4. Bokfröde bankostnader på 244 kr på K1930 & D6570.

 

Det innebär att jag har en kostnad på 244 kr för banker men en förlust på 10000kr pga optionerna. På bankkontot har jag kvar cirka 14000kr.

 

 

Mina frågor:

1.Hur ska jag bokföra årets resultat. Jag har ju inget resultat men det står i visma att mitt resultat är -244kr?

2.Stämmer det? Vad hände med förusten av optionerna, är det en del av resultatet?

3. Hur ska jag göra för att föra över balansen till 2023? Vad blir årets resultat?

 

Tacksam för hjälp 🙂

 

MVH mimi

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag tycker det verkar korrekt så som du hanterat det rent bokföringsmässigt, så det låter konstigt att du skulle bara ha ett resultat på -244 kr som bokföringsmässigt resultat. Kanske du tittar på skattemässigt resultat när du är i deklarationen, och förlusten på optionerna var ej avdragsgill? Hur optioner beskattas kan du läsa om här

Det kan vara bra att kontrollera huvudboken för 1350 och 8222 för att se om något kanske blivit fel när förlusten bokfördes, samt kolla på din resultatrapport för 2022 för att kontrollera att alla kostnader finns med där. 

 

Vad som blir årets resultat blir ju det bokföringsmässiga resultat, vilket bör betyda att även förlusten av optionerna skall tas hänsyn till, och hur du bokför årets resultat kan du läsa om här. Balanserna förs över automatiskt så det är inget du behöver göra manuellt. 

 

Så kontrollera gärna det ovan, så bör du säker hitta varför du får ett resultat på bara -244 som bokföringsmässigt resultat (dvs det du ser i resultatrapporten). I annat fall så får du återkomma, och förklara lite mer hur det ser ut alternativt att du kontaktar supporten för att kontrollera att det inte är något fel programmässigt. 

Ha det fint! 🙂 

 

Josefine