Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Erik Wassberg
MEDLEM

Preliminärskatt i bokslut

Hej!

 

Jag har aktiebolag och använder kontantmetoden. Mitt första räkenskapsår var förlängt (aug -21 -- dec -22).

 

Preliminärskatten för dec -22 debiteras ju av SKV i efterskott i jan -23.  SKV drog decembers prel-skatt den 17 jan -23. Om jag bokför SKVs dragning av prel-skatten på datumet 17 jan -23 hamnar den då inte i räkenskapsåret jan-dec 2023? Eller spelar det ingen roll trots att den egentligen tillhör räkenskapsåret som slutade dec -22?

 

Tack på förhand,

 

Erik Wassberg

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det belopp som dras i januari hör till 2022 men du bokför det inte förrän i januari. Däremot räknar du med det som preliminärt betalt när du beräknar vad bolagets eventuella kvarskatt kommer att bli. 

Så när man bokför det i januari så bokför man det i nästa räkenskapsår (2023)? Men man räknar med det i det förlängda räkenskapsåret 21/22 när man deklarerar. Försökte bokföra det i räkenskapsåret 21/22, men då varnade programmet för att datumet ligger utanför räkenskapsåret.

Hej!

 

Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du kan mycket riktigt inte bokföra den i 21/22 eftersom händelsen drogs 2023 och skall bokföras då. Det AnnicaL menar är att den räknas med sedan i den tillgodoförda debiterade preliminärskatten som minskar ens eventuella slutliga skatt sedan när den är beslutad. Du kommer inte ändra deklarationen på något sätt, och räkna med den sista f-skatten som dras i Januari utan det kommer synas i slutskattebeskedet från Skatteverkets sida. 


Ha det fint!

Josefine

Tack för svaret 🙂