Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Helen Jonsall
UTFORSKARE

Byta nummerserie samt börja bokföra i olika verifikationsserier

Hej!

 

Jag har nu börjat på en ny arbetsplats där man jobbar med endast bokföring i A-serien. Kan jag nu efter 2 månader på det nya bokföringsåret som dom gjort börja med att bokföra i olika serier? A-E tänkte jag mig samt ändra nummerserier? De tidigare har bara löpt på från nr 1 när dom började bokföra i Visma för 10 år sedan. Jag skulle vilja att tex. kund- och levfakturor börjar med året i nummerserien. Det är svårt att lära gamla hundar sitta så jag vill gärna göra detta på mitt sätt om det går? Hoppas någon förstår mitt dilemma och har ett bra svar, men frågan är om det är "lagligt"? 😉

Tack på förhand!

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Helen!

Förstår hur du tänker och visst vill man ha det på sitt sätt 🙂 Det är lite oklart vilket bokföringsprogram du använder idag men om du använder Visma Administration så har du möjlighet att ändra nummerserier för dina fakturor. Om du vill ändra nummerserie för dina fakturor så tänk på att du lägger tillräckligt många nollor mellan årtalet och ditt startnummer. Om du till exempel har över 1000 fakturor per år bör du ändra nummerserien till XXXX00001.

 

Sedan kan det även vara bra att känna till att Visma Administration inte känner av om du lägger till fakturor i 2021 eller 2022, utan man måste justera nummerserien om man behöver ska gå tillbaka och registrera en faktura på det gamla året. Detta kan kännas som ett ickeproblem nu i juni men kan vara bra att känna till om någon annan forummedlem snubblar över denna tråden i efterhand kring årsskiftet. 

 

I Visma eEkonomi kan du endast välja fakturanummer i samband med att du skapar ett nytt företag. 

 

Vad finns det för regler att förhålla sig till då? Som jag tolkar bokföringsnämndens rekommendationer så verkar det som att det går bra att göra som du skriver så länge man fortfarande kan följa allting och ha god ordning, samt att ingen serie bryts eller hoppar i nummerordningen. Läs gärna mer dokumentet från Bokföringensnämnden sidan 51 & 52. 

 

Önskar dig en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet.

//Tinna