Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Deklaration - Schablonavdrag för egenavgifter och Nedsättning av egenavgifter

Hej,

 

Jag håller på att göra klart deklarationen för en enskild firma för verksamhetsåret 2022 som var det första verksamhetsåret. Ett förenklat bokslut med bara INK1 och NE-bilagan.

 

Fråga 1: När jag gör en Deklarationskontroll med "Flaggan" får jag följande varning:

 

"Kontrollera avstämning av egenavgifter/särskild löneskatt.

Vid deklaration av näringsinkomster ges ett schablonavdrag för egenavgifter/löneskatt. Vid nästkommande deklaration sker en avstämning så att föregående års schablonavdrag återförs till beskattning samtidigt som avdrag får göras för slutligt debiterad egenavgifter/löneskatt. Du har inte angett uppgift vare sig om slutligt debiterade belopp eller om föregående års schablonavdrag. Kontrollera avstämningen."
 
Ska jag ignorera den här varningen eftersom första verksamhetsåret är 2022? Om inte, hur ska jag åtgärda det?
 
Fråga 2: Är nedsättning av egenavgifter något som jag måste räkna ut själv och skriva in någonstans i deklarationsblanketterna  eller räknar Skatteverket ut det här själva? Hur räknar jag ut det i så fall? Hur går jag tillväga?
 
Fakta: "För dig som betalar hela egenavgiften medges nedsättning med 7,5 % av inkomster upp till 200 000 kr om du har mer än 40 000 kr i inkomst från ditt företag. Du kan max få 15 000 kr i nedsättning."
 
Jag är nybörjare och skulle uppskatta pedagogiska svar på mina frågor, tack!
 
Mvh
Ali
3 SVAR 3
Eghtebas
UTFORSKARE

Är det verkligen ingen som kan svaret på dessa frågor? Det är väl något som alla som deklarerar, handskas med varje år.

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga.

 

Det låter som att du kanske inte lagt in ditt registreringsdatum i inställningar för deklarationsmodulen, och det är därför du får varningen. Om du går till Underhåll -  Företagsuppgifter och lägger in registreringsdatumet där bör varningen inte komma upp mer. Som du säger är ju detta ditt första år och du har därmed inget från tidigare år. Se bild nedan vart du fyller i uppgiften:

 

 

Angående fråga 2 så kan du läsa här hos Skatteverket att detta är något som görs automatiskt hos Skatteverket. 

 

Ha det fint.

Josefine

Eghtebas
UTFORSKARE

Tack Josefine! Jag vill bara tillägga att jag hade lagt in Registreringsdatumet efter att jag började jobba med min deklaration, men fick felmeddelandet ändå. Hade jag lagt in datumet tidigare så hade det nog inte dykt upp, men då kan jag vara lugn att jag har gjort rätt! 🙂