Hej,
Jag håller på att göra klart deklarationen för en enskild firma för verksamhetsåret 2022 som var det första verksamhetsåret. Ett förenklat bokslut med bara INK1 och NE-bilagan.
Fråga 1: När jag gör en Deklarationskontroll med "Flaggan" får jag följande varning:
"Kontrollera avstämning av egenavgifter/särskild löneskatt.
Löst! Gå till lösning.
Är det verkligen ingen som kan svaret på dessa frågor? Det är väl något som alla som deklarerar, handskas med varje år.
Hej!
Tack för din fråga.
Det låter som att du kanske inte lagt in ditt registreringsdatum i inställningar för deklarationsmodulen, och det är därför du får varningen. Om du går till Underhåll - Företagsuppgifter och lägger in registreringsdatumet där bör varningen inte komma upp mer. Som du säger är ju detta ditt första år och du har därmed inget från tidigare år. Se bild nedan vart du fyller i uppgiften:
Angående fråga 2 så kan du läsa här hos Skatteverket att detta är något som görs automatiskt hos Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
Tack Josefine! Jag vill bara tillägga att jag hade lagt in Registreringsdatumet efter att jag började jobba med min deklaration, men fick felmeddelandet ändå. Hade jag lagt in datumet tidigare så hade det nog inte dykt upp, men då kan jag vara lugn att jag har gjort rätt! 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.