Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Markus_
MEDLEM

Digitala tjänster globalt till privat- och företag med Stripe/PayPal. Hur bokförs det med OSS?

Om man säljer digitala tjänster online (globalt) till både privat- och företagskunder och tar betalt med Stripe och PayPal - Hur gör man då bokföringen och momsredovisningen rent praktiskt? Förutsatt att man säljer för mer än OSS-gränsen som är ca 100kkr/år?

 

Om jag förstått det rätt ska man för privatkunder lägga på den moms som gäller för just deras land, och därför ska intäkterna bokföras på olika konton. Ett konto per EU-land + ett konto för försäljning utanför EU förmodar jag att det blir?

Finns det något sätt att automatisera/förenkla detta, då det känns som väldigt mycket jobb (oekonomiskt) om man har ett stort antal transaktioner med liten summa som måste bokföras en och en i taget mot något av de 20+ kontona.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hur man gör rent bokföringsmässigt är lite svårare att råda kring då det inte kommit ut så mycket riktlinjer kring det, men jag tror att du kan få lite mer svar från denna länken hos BAS här där de förklarat lite. Där står det bland annat att man bör kunna antingen hantera ett sidoordnat register och bokföra man samlingskonton eller att man håller reda på allt via olika bokföringskonton i bokföringen istället.

 

Det du däremot får kolla upp gällande just din försäljning är om du skall tillämpa detta eller inte, då det kan bero på vilken plattform man säljer sina tjänster och vem det faktiskt är som skall redovisa genom OSS. Detta kan du kolla med Skatteverket. 

 

Visma eEkonomi har en funktion som kan förenkla ens fakturering och hantering av detta, vilket det verkar som att du har. Hur den funktionen fungerar kan du läsa om här

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine