Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

FilipAnneli
MEDLEM

Ändra verifikation i en låst period

Hej!

Jag bytte från enskild firma till AB i början av förra året (2021) men inser nu att de pengar som jag satte in som eget kapital har bokförts på fel konto (jag var kvar i enskilda firma-tänket). Detta var i februari 2021. Hur ändrar jag detta nu? Skapar jag nya verifikationer på 31/12-2021? 

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej FilipAnneli!

 

Upplåsning av ett räkenskapsår ska bara göras om året låsts av misstag. Om bokföringshändelser som ingår i en låst bokföringsperiod behöver rättas gör du det genom att skapa en korrigeringsverifikation i en olåst period.

Det är svårt att avgöra om det är okej att i ditt fall låsa upp en låst period, då det beror på vad ändringen gäller. Jag rekommenderar här du bollar den frågan med en redovisningskonsult för att se vad som gäller i ditt fall.

 

Rent programtekniskt kan du låsa upp perioder i Visma eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring låst t.o.m.

Har du låst hela året kan du även låsa upp året under Inställningar - Räkenskapsår och IB.

 

Om det handlar bara om att du valt fel bokföringskonto och det inte påverkar resultatet eller momsmässigt så bör det vara okej för dig att ändra den verifikationen. Man borde även kunna göra en bokslutskorrigering där man hänvisar till den verifikationen för att flytta till rätt bokföringskonto.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig i din fråga, om du har några funderingar är du självklart välkommen att återkomma!

/Tinne