Hej!
Hur bokför om man gjort en insättning den enskilda firmans bankkonto med privata medel? Utan att man har haft någon motsvarande kostnad?
Som alltid tacksam för svar.
Elisabet
Hej
Det bokför du:
Debet 1930 Företagskonto
Kredit 2018 Egna insättningar
Vänliga hälsningar
RoffaK
OK! Bra, då är det rätt så långt.
MEN, om jag sedan ska ta upp denna insättning som en kostnad i bolaget, hur blir det då?
T ex
Debet 6991 Övriga avdragsgilla kostnader
Kredit ?
Gör man det på "vanligt" sätt
Debet 6991 *
Kredit 2018 (igen)
Och sedan
Debet 2013
Kredit 1930
när den tas ut.
Och "struntar" helt enkelt i den första insättningen?
Skulle man vilja ta ut den också blir det då
Debet 2013
Kredit 1930
Eller?
Elisabet
Hm.. För att bokföra en kostnad så måste det ju även finnas en kostnad, d.v.s ett underlag och en betalning. Ett eget utlägg, d.v.s. du har betalat en sak som skall användas av företaget bokförs då med debet den kostnad det nu är, eventuell moms och kredit 2013. D.v.s den enskilda firman får en "skuld" till dig, dessa skall alltid bokföras i eget kapital i enskild firma... Tar du sedan ut din fordran så blir det debet 2013 och kredit t.ex 1930.
Det finns ett underlag och en betalning. Gjord med egna pengar.
Jag har fått lära mig att man bokför insättningarna, dvs om ägaren har betalat något med egna pengar på 2018 (Kredit). När de sedan tas ut blir det 2013 (Debet).
Vad som gör mig lite förvirrad här är att det gjorts en insättning. Till att betala något. Det var alldeles i början innan det hade kommit in några pengar just.
Ägaren betalade sedan ändå med egna pengar.
Så i slutändan borde det väl bli som jag skrev ovan, att man "bortser" från den första insättningen (den är ju inte öronmärkt på något sätt) och sedan bokför kostnaden och uttag "som vanligt". Vill man sedan kan man väl ta ut den insatta summan också nu när pengar finns på kontot?
Elisabet
Att skilja mellan 2013 och 2018 har normalt sett bara betydelse om man sätter in stora belopp för att skapa sig utrymme för räntefördelning. Så länge som man har en normalt in och utflöde så räcker det bra med 2013 för både insättningar och uttag. Men det funkar ju precis lika bra med 2018 om man så vill då eget kapital blir precis lika....
Ja, precis. Men i övrigt tänker jag rätt, eller?
Elisabet
Nja. Du skrev i ditt svar till Roffakab ett exempel så här:
debet 6991
kredit ? och sedan debet 2991 och kredit 2018.... Där hänger jag inte med riktigt.
Om du sätter in pengar i firman så debiterar du t.ex 1930, bankkontot och krediterar 2018, eller 2013, vilket man nu föredrar.
Tar du ut pengar så debiterar du 2013 och krediterar bankkontot 1930,
Om du gör ett utlägg, d.v.s köper en sak som firman skall ha men med egna pengar, så har du kvittot som underlag för händelsen och bokför den debet 5410 eller vilken kostnad det nu skall vara
debet 2641 om det är momslyft
kredit 2018, eller 2013 om man så vill... Lycka till!!
Exakt! 😍👍
Förstår att du inte hänger med där! * 2991 var ett skrivfel (åtgärdat nu!), det skulle förstås vara 6991 som i exemplet ovan.🙈
Då tror jag att jag förstått det hela.
Tack snälla för hjälpen!
Elisabet
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.