Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Enskild firma - Extra inbetalning till skattekontot

Hej,

 

Det här gäller en enskild firma. Jag har varje månad betalat F-skatt med företagets pengar och bokfört det på konto 2012.

 

Eftersom jag har betalat in för litet skatt under år 2022 (första verksamhetsåret), har jag enligt skatteverkets rekommendation gjort en extra inbetalning till skattekontot.

 

Jag har två frågor:

  1. Hur och mot vilket konto bokför jag den här extra inbetalningen?
  2. Hur ska jag bokföra slutskatten när det blir dags?

Notera att jag är nybörjare och uppskattar en tydlig och pedagogisk förklararing.

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Ali

 

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Eftersom den skatten är en privat kostnad så behöver du inte bokföra varken slutskatten eller extra inbetalningen så länge den inte är betald från företagskontot. Om den är det så kan du bokföra dessa mot konto 2012 eftersom detta konto används för f-skatt eller som ett alternativ till skattekontot i enskild firma. Här kan du läsa mer om det. 

 

När man har enskild firma så brukar man alltså bara bokföra de händelser på skattekontot som enbart relaterar till den enskilda firman och som inte är privat. Detta är vanligtvis bara moms och eventuell avdragen skatt och sociala avgifter om man har en anställd, samt f-skatt om man betalar detta från sitt företagskonto. F-skatt och slutlig skatt är dock en privat kostnad och skall således bara bokföras om de betalas/får tillbaka det på ditt företagskonto och bokförs då mot konto 2012. 

 

Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite tydligare!

Josefine

Eghtebas
UTFORSKARE

Hej Josefine,

 

Tack för att du tog dig tid och besvara min fråga tydligt.

 

Mvh

Ali