
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Faktura från egen enskild firma till eget aktiebolag långt senare
Hej
Jag och min far startade i november 2016 ett tillverkande litet aktiebolag. Eftersom jag hade (och har) en enskild firma bl. a. med verksamheten researrangör lät jag enskilda firman arrangera de resor till olika underleverantörer vi gjorde i början av aktiebolagets tid, dvs 2016 och första halvåret 2017. Eftersom aktiebolaget till en början hade lite pengar så lät jag bli att fakturera detta i anslutning till resorna. Sedan glömde jag bort det, men nu efter att ha haft dålig ekonomi privat och i den enskilda firman efter en längre utlandsvistelse så fakturerade jag i november 2019 i efterskott aktiebolaget för de gjorda resorna 2016-17. Den enskilda firman drog av researrangemangens kostnader då det begav sig.
Borde jag inte ha fakturerat så långt i efterskott?
Jag inser nu att jag kanske borde ha bokfört någon sorts fordran på aktiebolaget i den enskilda firman, men jag glömde som sagt bort det hela i två år. Är det något särskilt jag måste göra nu så här i efterskott, såväl i aktiebolaget som i enskilda firman utöver vanlig bokföring av fakturan? Fakturan är som sagt betald redan.
Mvh Mattias
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det är inte helt ovanligt att fakturor kommer sent och som du säger borde det bokförts en upplupen kostnad i ABt och en upplupen intäkt i EF, men nu är det som det är. Bokför fakturan nu när den gjorts, i båda företagen och gör noteringar (om det inte klart framgår av fakturan) om när det hela skedde.
