Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Faktura sent bokförd och då missad rätt momsperiod.

Hej,
 
Jag drivet AB och bokför via fakturametoden.
 
Jag fick en faktura till mig den 7/9-2021 med ett förfallodatum den 30/11-2021 som skulle ligga på momsredovisningen Juli - September 2021.
Denna faktura bokförde jag av en händelse för sent, vill säga efter det att jag skapat och skickat in momsredovisningen för Juli - September 2021.
Detta ger mig nu en avvikelse när jag ska skapa momsredovisningen för Oktober - December 2021.
Kan jag ändra fakturadatum för denna faktura och lägga den så att den kommer med i perioden Oktober - December 2021 istället?
 
Jag har läst att det är lite blandade meningar med detta men att det i grund och botten är helt lagligt och okej att faktiskt göra på detta vis ibland. Beroende på företagens storlek och om man köper inom EU osv så kan fakturor bli sena där då detta scenario att till punk och pricka lyckas följa "regeln" att bokföra vid fakturadatum inte alltid är helt möjligt. Där av så kan man behöva bokföra fakturan längre fram än vad fakturadatum säger.
Jag vill mest med denna tråd dubbelkolla och få klarhet 🙂
 
Tack för hjälp!
 
Med vänligaste hälsning,
3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle säga att det bästa är att du korrigerar det i rätt period, samt gör om momsrapport och deklarerar för den perioden igen. I och med att det är en intäkt så skulle jag säga att de är lite mer petiga att få in det i rätt period, men man kan alltid dubbelkolla med Skatteverket hur de anser om det. Det hamnar åtminstone i rätt räkenskapsår, så man kan ju fundera lite hur mycket det egentligen spelar roll, men standarden är som sagt att allt skall vara i korrekt period så svårt att ge råd om något annat.

 

Huvudregeln är alltid att intäkter och moms skall hamna i rätt period, men det finns självklart undantagsfall där det kan gå bra ändå om man gjort fel. Dock skall man alltid försöka få det så rätt som möjligt och kan vara bäst att korrigera om man kan för att få det rätt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack Josefine!

 

Jag gjorde så att jag gick in på momsredovisning i eEkonomi och ångrade min rapport för Juli - September 2021. Där efter så skapade jag en ny momsrapport som nu innehåller korrekta uppgifter. Jag skickade även in denna till skatteverket och väntar nu på omprövningen.

 

När jag hade skickat in momsredovisningen Juli - September 2021 så betalade jag in moms 7386kr. Jag förde över till konto 1630 och när momsen betalades debiterade jag 7386kr till sist på konto 2650.

Nu när jag ångrade och gjorde om momsrapporten så skulle jag egentligen betalat in 4938kr.

Detta betyder att jag betalade för mycket tidigare och ska få tillbaka 2448kr. Och på konto 2650 har jag då nu 2448kr för mycket från perioden Juli - September 2021.

Kan jag låta dessa 2448kr ligga kvar för att använda till betalningen av momsen för period Oktober - December 2021?

 

Eller hur kan jag smidigt gå tillväga?

 

Tack snälla 🙂

Hej igen!

 

Inga problem alls. Okej jag förstår. De 2448 kr kommer ligga kvar tills beslutet är omprövat och kommer sedan synas på skattekontoutdraget. Det är först då man bokar bort fordan du har på gällande detta. I och med att du antagligen inte betalat momsen för perioden okt-dec 2021 så kan du säkerligen använda de pengarna som kommer in på skattekontot efter beslutet är registrerat där. Följer du bara vad som står på skattekontoutdraget så kommer allt bli korrekt. Så antingen så kommer du få detta utbetalt alternativt så dras det mot en del av den momsen som är för okt-december. Oavsett så bokförs dessa 2448 kr inte bort från 2650 förrän beslutet visas på utdraget.  

 

Ha det fint, hoppas du förstår min förklaring! 🙂

/ Josefine