Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Faktureringmetoden, bokföra dubbelt vid kortköp

Hej!
Jag är ganska ny inom bokföring och hoppas att någon kan svara på ett par frågor jag grunnat på ett tag..

Jag driver en enskild firma och använder mig utav faktureringsmetoden. På en faktura bokför man ju två gånger en gång när fakturan kommer och en gång när man betalar. Men om man betalar t.ex. med kort direkt vid ett internetköp, då får man en faktura efter men man har ju betalat direkt vid köpet. Skall jag bokföra det två gånger också då? Och vilket datum skall jag bokföra det på om det bara är en gång, på köpdatumet, fakturadatumet eller den dag betalningen överförts?

På vissa kortköp över internet får man bara ett kvitto utan ett faktura datum måste man bokföra det två gånger?

Och slutligen.. Om man köper något direkt i en affär t.ex. ICA, antingen med kort eller konbtant måste man bokföra det två gånger då också eller räcker det med en?


Många tack på förhand..

Mvh
Viktor
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Alla kortköp är köp mot s k kontantfaktura. De ska bara bokföras en gång eftersom beloppet dras från ditt konto samtidigt som köpet sker. Om du sedan får ett kvitto - som ibland kallas faktura men där det står "redan betald" eller nåt liknande - påverkar inte affärshändelsen.
Två gånger gäller bara om det faktiskt uppstår en leverantörsskuld, dvs fakturan kommer tidigare än betalningen ska göras.