Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

dennzu
MEDLEM

Fel i balansräkning för föregående år

Hej,
Sitter med bokslut för 2023 och uppmärksammade att föregående år inte balanserar. Om jag kollar i balansräkningen bakåt i tiden så ser jag att det i 2017 blev 0,03kr fel samt att 2022 så ökade det med 1kr till 1,03kr.

Har gått igenom "allt" och alla verifikationer balanserar för 2022 samt 2017 samt så är alla bankkonton samt skattekonto korrekta. Kan se att jag har en verifikation för 2022 med plusränta på skattekontot på 1kr samt att i 2017 en valutakursvinst på 0,03kr så känns som det är där det gått snett.

Hur ska man lösa detta i 2023 års bokföring så att det balanserar?

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag för modar att det är konto 1930 det diffar mot.

Enklaste sättet är att du går in under Inställningar > Kontoplan. Sök efter konto 1930. Klicka på raden för själva kontot och avmarkera tillfälligt rutan framför lås för manuell kontering.

Lägg sedan in en manuell kontering på detta sätt på datum 2023-12-31

1930 Debet 1,03
8310 Kredit 1
8330 kredit 0,03

Spara den konteringen

Gå sedan in och lås konto 1930 på nytt.

/Joachim

Testade och blir samma diff i balansräkningen, 1,03kr. Kan nämna att konto 1930 samt 1630 stämmer mot det som finns hos banken/skattekontot. Hittar inga verifikationer som inte balanserar så förstår inte riktigt varför balansräkningen inte balanserar.

Går det på nåt sätt att skapa en verifikation med endast en rad med en väldigt tydlig text om varför det endast är en rad (om skatteverket skulle vilja kolla på bokföringen nån dag)?

Om jag inte löser detta, inom en rimlig tid, är det omöjligt att använda årsredovisningsmodulen för att årsredovisa elektroniskt?

Hej

Svårt att svara på utan att faktiskt se ditt system. Skulle vilja rekommendera att du ringer in till vår support så någon kan skrämdela med dig.

0470 - 70 62 00