Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus12
MEDLEM

Fel i balansräkning p g a felaktig verifikation

Hej, har egentligen samma fråga som tidigare och trots tips/råd så blev det inte rätt. Provar igen: 

 

Jag bokförde ett utlägg (D 6200, K 2893) efter bokslut 2020, konto 2893 var då nollat. Nu larmar programmet om att resultat/balans inte stämmer (förstås).  Fick tips om att göra en likadan verifikation som ovan nu sent 2022 (innan bokslut) men diffen hänger fortfarande med (d v s en minuspost på 2893). Skulle verifikationen i själva verket vändas? Eller är det ngt annat som felar? 

Har någon tips på hur jag löser detta?

 

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det är tyvärr lite svårt att ge råd kring detta, då det kan vara svårt utan att ha full insyn i din bokföring och dina siffror. Men jag tolkar den tidigare tråden som du haft med att du bokfört något efter årsredovisning och bokslut var gjort, och du därmed har en differens från 2020 bokslut som programmet larmar om nu? I sådana fall så borde ju den verifikationen i 2020 nollställas, och göras om i 2022, eftersom man inte kan göra ändringar i ett redan deklarerat och stängt år utan skall göra i nästkommande öppna period. Så det är antagligen därför det inte stämmer fortfarande, för att du nu har två verifikationer som är likadana, en i 2020 och en i 2022 men borde bara ha en i 2022. 

 

Jag kan dock inte säga om detta blir helt korrekt i din situation då det är baserat på din tidigare tråd och den information du gett, men det kan finnas andra saker som jag inte ser som gör att detta inte heller hjälper dig att få rätt. För att få bäst hjälp så rekommenderar jag att kontakta en redovisningskonsult som kan sätta sig in i din bokföring och underlag och få allting korrekt med hjälp av dig. 

 

Ha det fint!

Josefine