Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sailor
MEDLEM

Bokföra leverantörsfaktura och kundfordringar från 2022

Hej

Jag är ny i programmet, förra året använde vi en bokföringsbyrå. Vi hade kontantmetoden som mall och
nu har vi gått över till fakturametoden. I ingående balans leverantörsskuld (el faktura dec) den registrerades för betalning i början av januari och skall vara betald den siste januari hur konterar jag den.

 

Hur gör jag för att få kundfordringen på rätt konto.

 

Hälsningar

Christer

  

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du säger att du är ny i programmet, menar du då att 2023 är första året som du bokför i systemet? Eller menar du att du haft programmet även under 2022 men nu tar över och sköter bokföringen själv? Om det är det sistnämnda så bör fakturorna vara hanterade via systemet redan, och skall bara matchas mot inbetalningen vilket du kan läsa om här. Det spelar ingen roll då att ni hade kontantmetoden eftersom de hanteras automatiskt vid sista momsredovisningen 2022 och bokförs upp som skuld/fordran. 

 

Om du däremot menar att du börjat använda programmet från 2023 och därmed har bokfört dessa i ett annat system så kommer inte fakturorna finnas i systemet att matcha mot utan du får bokföra bort den manuellt via egen kontering>eget uttag/egen insättning och där välja att bokföra bort leverantörsskulden respektive kundfordran. 

 

Vill du att vi ska kika tillsammans med dig i ditt program så är du välkommen att kontakta supporten.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine

Vi har börjat med progamet i år och lagt in IB manuellt i förhållande till vad det stod i Bokslutet för 2022.

Nedan är vad vi har lagt in som Kund/Leverantörs Skulder

1510 Kundfordringar      7 800,00 kr

2440 Leverantörsskulder 7 542,00 kr

 

Christer

 

Hej igen!

 

Okej tack så mycket. Då gör du som jag föreslog i mitt tidigare svar, dvs du får välja egen kontering>eget uttag/egen insättning och där välja 1510 när det gäller betalning av kundfordringarna och 2440 när det gäller betalning för leverantörsskulderna. Detta får du göra bara mot de som du bokfört i det tidigare systemet eftersom du inte har några fakturor som finns i Visma eEkonomi  att matcha betalningen mot. 

 

Ha det fint!

Josefine