Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anders73
MEDLEM

Felaktigt gjort . Momskonto 2650 från okt-dec år 2020.

Hej!

Har Enskild firma med kontantmetoden.

 

Upptäckte ett misstag  förra året,  Momsen från okt-dec år 2020 på 2422kr använde jag mig av "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" sista dec år 2020. Det blev då D2650 på 2422kr.

Jag  bokförde sen i februari K1930 till D2650 de 2422kr som vanligt. Men detta innebär att jag ligger på plus på dessa 2422kr på konto 2650 . Hur kan jag nolla 2650 eller måste jag göra en Korrigering av  "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" och då bara kryssa i 2650. Men var ska jag då kreditera 2650 till? 1930 kontot stämmer ju med saldot?  Hoppas ni förstår.

 

Vet inte varför jag gjorde momsen i "omföring av ingående balanser på kapitalkonton på momsen? Detta ska väl visma klara av själv när man betalar in momsen i februari  dvs nollställa den. Om man inte låser bokföringsåret innan man betalat in o bokfört momsen antar jag? 

Tack , Anders

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Hm om du har använt bokföringsmallen som finns som heter Omföring av ingående balanser på kapitalkonton så har den inte 2650 med i sig då denna innefattar enbart omföring av konton som är under eget kapital 20XX. Var detta något du lade till i bokföringsförslaget?

 

Anledningen till att du nu har ett plussaldo på 2650 är för att du verkar ha förflyttat det saldot i den verifikationen du gjorde i december 2020. Vart det är bokfört mot är svårt att svara på, så mitt tips är att gå tillbaka och kika på den verifikationen för att avgöra vart saldot flyttades. Min gissning är 2010 eget kapital, men svårt att svara på. 

 

När du har tagit reda på vart saldot från 2650 hamnade så kan du göra en korrigeringsverifikation i år för att flytta saldot i kredit på 2650 och i debet mot det kontot du letat upp som var motkontot i verifikationen från 2020 i debet. På så sätt får du bort saldot från 2650 samt det felaktiga saldot på motkontot. 

 

I fortsättningen så skall du inte ta med 2650 vid omföring av ingående balanser då saldot där skall alltid ligga kvar för att visa momsskulden/fordran. Man brukar också göra denna verifikationen i första dagen i räkenskapsåret, året efter man gjort bokslut som första verifikation. 

 

Hoppas detta hjälpte dig, hör av dig om du vill att vi skall förtydliga något. Ha det fint!

/ Josefine

 

 

Tack för svar. Det verkar som momsen konto 2650D kom från 2010K. Jag gjorde omföring av.... 1a jan 2021 men ska jag inte lägga korrigeringen på 31 dec 2021 då blir det ju rätt med den släpande momssumman som ska betalas in i februari i mitt fall? Kan jag göra korrigeringen direkt i omföring av ...från 2021 1a jan då jag kan kryssa i och bara välja konto 2650 eller ska jag bara skapa en ny manuell verifikation? Svårt att veta om så att det inte strular till det? 

Hej igen!

 

Okej, då var det som jag misstänkte. Du kan göra en bokslutskorrigering i december 2021 ( om du inte redan är klar med det året ) för att hänvisa till felet som gjordes i 2020. Där omför du beloppet till 2650, dvs debet 2010 och kredit 2650 och kommer då få det rätt igen med saldot gällande detta problemet. Det är bättre att göra så än att korrigera i Januari för antar att det är en låst period säkerligen. Dessutom så är det mer en bokslutskorrigering då du flyttar från ett konto till ett annat, så det är bättre att det ligger i december. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Tusen tack för hjälpen.