
Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-01-12
21:02
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-12
21:02
Finns det kostnader (t.ex. försäkringspremier eller hyra) som är bokförda det här året, men som avser kommande år?
Hej!
Som vanligt så gör det här forumet susen och man får alltid bra svar. Förhoppningsvis även denna gång 🙂
Jag använder Visma eEkonomi och bokför enligt kontantmetoden.
Jag har två leverantörsfakturor (överstiger 5000 kr) som bokfördes i december 2017 men betalades in i januari 2018. eEkonomi ordnade automatiskt att de två bokförda fakturorna krediterades till konto 2440: Leverantörsskulder. Vid inbetalning i 2018 så bokförde jag detta och det blev en debitering på 2440 och en kreditering på 1930.
Flera andra fakturor (som har förfallodatum i januari 2018) har jag också redan betalt i december 2017.
Min fråga:
I enlighet med Visma Årsavstämning "Finns det kostnader som är bokförda det här året". Behöver jag göra periodiseringar? Och isåfall, hur gör jag?
Vore tacksam för all hjälp och input.
MVH
Som vanligt så gör det här forumet susen och man får alltid bra svar. Förhoppningsvis även denna gång 🙂
Jag använder Visma eEkonomi och bokför enligt kontantmetoden.
Jag har två leverantörsfakturor (överstiger 5000 kr) som bokfördes i december 2017 men betalades in i januari 2018. eEkonomi ordnade automatiskt att de två bokförda fakturorna krediterades till konto 2440: Leverantörsskulder. Vid inbetalning i 2018 så bokförde jag detta och det blev en debitering på 2440 och en kreditering på 1930.
Flera andra fakturor (som har förfallodatum i januari 2018) har jag också redan betalt i december 2017.
Min fråga:
I enlighet med Visma Årsavstämning "Finns det kostnader som är bokförda det här året". Behöver jag göra periodiseringar? Och isåfall, hur gör jag?
Vore tacksam för all hjälp och input.
MVH
Svara
1 SVAR 1
2018-01-15
12:34
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-01-15
12:34
Hej hej!
Min kollega Moa har skrivit ihop ett inlägg som beskriver hur du hanterar kostnader över ett årsskifte. Kika gärna in hennes tråd Supporten tipsar: Hantera kostnader och intäkter och årsskifte.
Det låter som att du är mitt i ditt årsavslutsarbete och då vill jag samtidigt tipsa om vår checklista för årsavslut.
Min kollega Moa har skrivit ihop ett inlägg som beskriver hur du hanterar kostnader över ett årsskifte. Kika gärna in hennes tråd Supporten tipsar: Hantera kostnader och intäkter och årsskifte.
Det låter som att du är mitt i ditt årsavslutsarbete och då vill jag samtidigt tipsa om vår checklista för årsavslut.
