Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Försäljning till privatpersoner i Norge (Utanför EU)

Hej Visma,

 

Vi önskar påbörja försäljning till Norge, vårt grannland som är utanför EU. Jag har läst oerhört mycket men blir inte direkt klokare över denna process när det gäller bokföring och momshantering.

 

Snabb information; vi säljer kakor som är klassificerade som livsmedel om jag inte är helt ute och cyklar.

 

Fråga 1. 
I vår E-handel kan vi endast visa valutan SEK. Så om privatpersoner i Norge önskar beställa genom vår webbshop så ser dom priset/valutan SEK i varukorgen.

Jag har läst att om vi säljer B2C så skall denna försäljning vara momsfri ~ stämmer detta?

Det vi kan göra är att ändra så att summan som visas för de Norska privatpersonerna i varukorgen innehåller 0% moms. Men andra ord momsfri.

 

Fråga 2.

Låt säga att vi får en beställning för 900 SEK. Hur ska denna summa bokföras? Skall man bokföra omvänd skattskyldighet? Snälla ge mig ett bokföringsexempel på en försäljning av 900 SEK till Norge. Jag har fått till mig endel information att man skriver av momsen. Men detta gör mig ändå inte klokare i jaken på att förstå försäljning till just Norge. Norge verkar vara väldigt speciellt..

 

Jag har läst endel om VOEC. Om du som ger mig svar på frågorna ovan har kundskap här hur bokföringen går till med VOEC, dela gärna med dig utefter mitt exempel ovan.

Våra kakor/varor överstiger inte 3000 NOK.

 

Mvh,

6 SVAR 6

Hejsan.

1.Spontant så är försäljning alltid momsfri, oavsett om köparen är privatperson eller företag. Detta då det är export för dig och import för kunden i Norge. Skall alltså redovisas som export i din bokföring.

2. Omvänd skattskyldighet gäller inom EU och då endast mellan företag, där köparen då uppgett sitt VAT-nummer och säljaren redovisar sin försäljning både i momsrapport och periodisk sammanställning. En försäljning till Norge, oavsett vem som är köpare, bör bli kredit kto 3055 (försäljning varor utanför EU momsfri). Det är viktigt att man har rätt momsmärkning på sina försäljningskonton och jag brukar kolla på momsrapporten vilka rader som är aktuella. 

Har tyvärr ingen erfarenhet av VOEC men läste lite där och den funkar tydligen inte för livsmedel, vilket då dina kakor bör vara.... 

Men kolla med eventuellt transportföretag och/eller ring tullen och stäm av så att allt blir rätt.

Lycka till!

 

Jag har pratat med PostNord och vet om deras olika alternativ att vi som exportörer kan välja att stå för endast exportavgiften eller både export och import för att underlätta för köparen.
Vad jag förstått då är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36. 
Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där

1000kr skall stå i ruta 36.

 

Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?

Bra fråga. Beror nog lite på hur upplägget är vad gäller Norge. Om du är importören så skall du säkerligen även betala avgifterna där och vara momsregistrerad i Norge.

Om du däremot bara skickar till Norge så är väl sannolikt köparen importör och får då stå för avgifter och moms. 

Osäker men det är ju iaf logiskt. 

Vet att man, om man utför arbete/försäljning i Norge, måste momsregistrera sig och ha redovisning om man omsätter mer än 50 000 kr. Blir rätt dyrt då du måste ha ett ombud där som sköter det hela... 

Läser ibland lite olika frågor och kommentarer där man får uppfattningen att man alltid måste vara momsregistrerad i Norge men jag förutsätter att det styrs av vem som är importör.... Skulle nog, för säkerhets skull då det kan bli dyrt annars, kontakta skatteetaten (Norges skatteverk) och fråga dom. Har tidigare gjort det och fick snabbt svar då iaf.... 

Lycka till!

Utefter samtal med Postnord så kan vi som säljare välja 2st val för att underlätta för våra köpare i Norge. Första alternativet (DAP) är att vi står för exportavgiften enbart där köpare sen får betala importen i sitt egna land (Norge). Andra alternativet (DAP Cleared) är att vi som säljare står för både Export -och Importkostnaderna (Dock tar vi ut detta i fraktkostnad) så behöver inte köparen tänka på detta, förutom eventuell tullavgift och norsk moms.

 

Då vi säljer kakor som klassas som livsmedel kan vi inte använda oss av VOEC vid försäljning till Norge som du också påpekade.
Jag samtalade precis med den Norska skatteverket och fick till svar;

Om man som säljare håller sig under summan NOK 50.000 i försäljning under loppet av 12 månader så behöver man inte registrera sig i Norge.

Detta var precis vad du också beskrev ovan.

 

50 000 NOK är närmare 50 000 Svenska kronor. Det är ingen större summa och en summa man snabbt kan komma upp till i försäljning.
Men för att hålla detta oerhört enkelt så låt säga att vi börjar där för att enkelt komma igång med försäljning i Norge. Då räcker det väl att ta emot beställningar via e-handeln - Bokföra dessa försäljningar på konto 3055 med momskoden 36 och sedan fortsätta så tills dess att man helt enkelt kommer upp till 50.000 SEK där reglerna ändras?

Min uppfattning på så vis, om vi håller oss under NOK 50.000/år, är att vi endast behöver bokföra som exemplet ovan och inte behöver momsregistrera oss i Norge eller ha någon annan redovisning i Norge. Delar vi samma uppfattning? 🙂

 

Nja. Just det där med 50 000 kr har jag förstått gäller när man bedriver verksamhet i Norge. Om du exporterar till Norge men inte är importör så bedriver du ju ingen verksamhet där, tycker jag, och då borde det inte finnas något krav på momsregistrering där. Vilket gör det enklare för dig, möjligen krångligare för dom som köper...  Läste lite mer på grensetjansten.no och tycker nog att mitt resonemang gällande 50 000 kr håller... 

Läser man här: https://www.skatteetaten.no/nn/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/

så ser man att om en norsk handlar från utlandet och säljaren inte är med i VOEG-registret så blir det tull och moms för köparen.  Vilket då bör innebära att det inte blir moms för dig som säljare....oavsett volym....tolkar jag det som.... 

Friddeman
UTFORSKARE

Följer detta då jag också vill börja sälja till Norge.