Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mustafa D
MEDLEM

bokade en hotellnatt från Hotels.com

Hej, 

 

Jag bokade en hotellnatt från Hotels.com i Malmö för 1 290,01 kr, men det står inget momsbelopp även om hotellet ligger i Sverige. 

Det står bara Skatter och avgifter 138,22 kr och det kan jag väl inte dra av som ingående moms, då blir det väl fel?

Hur gör man med momsen här? 

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Fick du inte ett kvitto på övernattningen från hotellet när du checkade ut. Det bör du alltid be om vid kommande bokningar. Såg att en annan användare svarat i en annan tråd att du får kontrollera med hotellet alternativt booking.com och få ett kvitto där moms finns specificerad.

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hej, 

 

Jag fick inget kvitto på plats, eftersom att de sa att allt var redan betald på hotels.com och de kunde inte skriva ut kvitto på något. 

Jag ringde även dem och de svarade samma sak. 

Hur löser man detta problem?

Mustafa D
MEDLEM

Jag ringde även Hotels.com och de sa att de inte kan skicka ett kvitto med moms, eftersom det är momsbefriad från svensk moms och det står innan man godkänner köpet att de inte är med moms på kvittona. Kundtjänsten på hotels sa att jag ska betala på plats nästa gång för att det ska vara med moms på kvittot. 

 

Vad ska man göra nu,  bara låta det vara och ta det som en lärdom till nästa gång man bokar hotell?

Hej

Då det inte finns någon moms specificerad på underlagen så får du inte dra av någon moms. Du bokför hela summan mot konto 5831 Kost och logi i Sverige.

Att boka via hotels.com brukar ofta vara billigare än att betala hotellet på plats så gör en priskontroll vad som är mest fördelaktigt är mitt råd. Är priset på Hotels.com lägre än vad nettopriset är att betala på plats så blir ju kosntaden oavsett att du inte får dra av moms lägre för dig.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim