Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ZwedenAdvies
MEDLEM

Försäljning varor via Etsy och fees

Hej!

Jag har en kund som säljer via Etsy och får betalt varje månad ett viss belopp. Detta belopp är netto (försäljning minus fees), men det följer inte med en översikt med hur dem har kommit till själva beloppet. Det går att skriva ut en månatlig VAT-rapport, men där syns bara hur mycket fees det var i denna månad. 
Jag hade tänkt att skapa en faktura till Etsy med samma belopp som blir inbetalt på bankkontot (1930 D mot 3058 K). Sedan göra en manuell transaktion varje månad som kvittar fees (från rapporten) mot överskottet av försäljningen (6541 K (momskod 21) mot 3058 D). 

Gör jag rätt så eller har ni andra lösningar?
Stort tack! 

5 SVAR 5
loona854
UTFORSKARE

Hej!
När det gäller översikten så går det att ladda ner en transaktionsrapport på samma sida där man ladda ner VAT-rapporten (dvs. under monthly statement). På högra sidan finns det en knapp som heter "Generate CSV". Klicka på den för att ladda ner filen, öppna en excel-fil och importera CSV:n!
Resten får någon annan svara på! 😉
Hälsningar,
Verena

Hej Verena, tack och jo det stämmer, men det är bara att inte dessa rapporter stämmer överens med själva utbetalningen. Lite lurigt....

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack Verena för din input kring hur man kan ta ut översikten, superbra!

Gällande om du skall skapa faktura till Etsy eller inte, så kan jag tycka att om du får originalunderlaget från Etsy så skall du inte skapa några underlag i Visma eEkonomi utan istället använda de underlag som du fått från Etsy. Hur man hanterar just Etsy kan du läsa mer om här. Jag skulle inte rekommendera att bokföra inbetalningarna du får direkt mot försäljningskontot utan att hantera eventuella avgifter, då det är lätt att det blir felaktiga belopp redovisade den månaden gällande försäljning inom EU. Man kan dock göra så som du föreslår, så länge du kontrollerar att försäljningen blir korrekt gällande den månaden och med rätt momskoder så att du inte får någon varning i momsrapporten eller felaktigt redovisat. Tänk också på att det skall vara fiktiv moms på Etsy-avgifterna i normala fall. 

Det kan också vara bra att kontrollera om det verkligen skall bokföras som försäljning vara inom EU, eller om det blir försäljning tjänst inom EU tex om Etsy är de som hanterar slutkundernas moms samt deklaration för försäljningen och inte du. Det blir då istället försäljning mellan två företag, B2B och bör antagligen hamna i ruta 39 istället för ruta 35. Man skall då även redovisa försäljningen i en periodisk sammanställning. 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine, tack för svaret.

Problemet med att lägga in det manuellt utan att skapa en faktura är att inte omvända momsen kommer med i Periodisk sammanställning-översikten då. Tycker at det är lite dumt för jag använder momskoden 35 ändå. Om jag gör det via en kundfaktura är den med i översikten, men inte med en manuell transaktion. Och då behöver jag lämna in Periodisk sammanställning manuellt hos Skatteverket.
Stämmer det eller finns det ett annat sätt? 

Hej igen!

Jag dubbelkollade med en kollega som kan Visma eEkonomi och det stämmer att den periodiska sammanställningen inte räknar med de manuella verifikationerna, så om du vill inte behöva lämna in den manuellt så får du skapa fakturorna så som du beskrev ja. Var dock uppmärksam på att spara originalfakturorna/avräkningarna från Etsy då dessa också är dina underlag. 

Ha det fint!

Josefine