Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Daniela1
MEDLEM

Fråga om kreditfaktura (när kreditbeloppet ska dras vid betalning av en kommande faktura)

Hej! Jag vill kreditera ett visst belopp som kunden redan har betalat (och som ingick i en samlingsfaktura) för några veckor sedan. Kreditbeloppet ska dras vid betalning av en kommande faktura. Jag ska alltså inte betala tillbaka pengar till kunden utan hen vill dra beloppet från nästa faktura (det är en återkommande kund). Det är första gången detta händer mig, hur gör jag? Jag skapar en kreditfaktura, antar jag, men vad händer sedan? Hur registrerar jag inbetalningen av nästa fakturabelopp som kommer att delbetalas pga min kreditfaktura? Hur gör jag med själva kreditfakturan, det finns ju ingen utbetalning? .... Och hur skulle jag göra, om kunden ändrar sig, och vill ha pengarna utbetalat på sitt konto istället?? Skapa en kreditfaktura och överföra pengarna och markera kreditfakturan som "utbetald" (alltså samma sak som med en vanlig faktura fast "tvärtom")? Tacksam för hjälp... Med vänlig hälsning, D.
4 SVAR 4
Jonima
MEDLEM

Du skall vid inbetalningen ange både debet och kreditfakturan. Summan av dessa två torde bli det inbetalade beloppet. 
Daniela1
MEDLEM

Jaha, tack! 🙂 
Men om jag skicker en kreditfaktura och utbetalar dessa pengar till kunden istället? Så att vi slipper dra av pengar? Är det bara att skicka kreditfakturan och betala tillbaka och markera den som "betald" som med en vanlig faktura?
Jonima
MEDLEM

Det är ju en kundfaktura. Dessa markeras inte utan du anger fakturanumret på samma sätt som vid en inbetalning. När Ni gör utbetalningen registrerar du som en inbetalning men den blir bakvänd och allt blir rätt.
Daniela1
MEDLEM

Tack 😉